نویسنده:
بازدید: 333 بازدید
زمان مطالعه: 5 دقیقه

گوگل ترندز امکانی برای شما فراهم می کند تا بتوانید بهترین موضوع را در بهترین زمان مطلوب در اختیار کاربران سایت خود قرار بدهید. google trends یک ابزار رایگان گوگل است که بسیار کاربردی است و اطلاعات خوب و به روز را می توانید در آن ببینید. در این مطلب همراه ما باشید تا درباره گوگل ترندز  و مزیت های آن صحبت کنیم.

گوگل ترندز چیست؟

تصور نمایید شما به دنبال راه اندازی کسب و کار فروشگاهی هستید و به عنوان مثال بین فروشگاه پوشاک و لوازم آرایشی تردید دارید و نمی دانید کدام یک تقاضای بیشتر و آینده بهتری دارد؛ بهترین کار سرچ این دو موضوع در گوگل ترندز و بررسی و تحلیل نمودارهای آن ها است. google trends سایتی متعلق به کمپانی گوگل است که به شما کمک می کند رویه های جستجو موضوعات گوناگون را از زمان شروع به کارش یعنی سال 2004 مشاهده نمایید. با به کار گیری گوگل ترندز نه تنها آمار سرچ یک موضوع بلکه قیاس سرچ چند موضوع با هم را به دست می آورید.

درباره گوگل ترندز بیشتر بدانیم

کاربرد های گوگل ترندز

در این قسمت به بررسی کاربرد های گوناگون گوگل ترندز من جمله کمک به سئو سایت و به دست آوردن ترند فصل و… می پردازیم:
ابزاری برای کمک به بهبود سئو: گوگل ترندز با به کار گیری امکاناتی شبیه کیورد ریسرچ رایگان و سئو محلی به سئو سایت کمک فراوانی می کند و می توان کمابیش آن را جز ابزارهای کاربردی سئو به شما آورد.
به دست آوردن آمار سرچ فصلی: بعضی از کسب و کار ها کاملا فصلی هستند، بعنوان مثال پوشاک زمستانی شبیه پلیور و ژاکت فقط در زمستان سرچ دارند و تابستان سرچ بسیار کم یا حتی صفر دارند. براین اساس با سرچ کردن موضوع خود می توانید بفهمید که آیا ترند فصل هست یا خیر؟
بررسی میزان محبوبیت برند: یکی دیگر ازموارد به کار گیری گوگل ترندز، بررسی میزان سرچ برند و براین اساس محبوبیت برند است، حتی می توانید برند خود و رقیب را باهم قیاس نمایید و برای ارتقا شرایط برند خود برنامه ریزی نمایید.

اثر Google Ttends بر سئو سایت

google trends فقط برای مقایسه سرچ بین موضوعات گوناگون نیست. بلکه کاربرد های مهم سئویی شبیه تحقیق کلمه کلیدی و کمک به تولید محتوای به روز و …. دارد:

کیورد ریسرچ: اگر در صدد ابزار انتخاب کلمه کلیدی هستید، حتما به سروقت گوگل ترندز بروید. به طور مثال برای انتخاب کیورد مطلوب بین خرید اینترنتی کفش و خرید آنلاین کفش خواهید دید که خرید اینترنتی کفش پر سرچ تر است و به عنوان کیورد اصلی انتخاب می شود. کیورد ریسرچ با گوگل ترندز

افزایش ترافیک سایت: وقتی که شما در گوگل ترندز جستجو می نمایید، می توانید ترند های روز و بیشترین حجم سرچ را به دست بیاورید و با تولید محتوا روی ترند ها می توانید موجب افزایش ترافیک سایت و درانتها فروش را افزایش دهید.

تولید محتوای حرفه ای : تولید محتوای عالی یکی از ملاک های امتیاز دهی گوگل به سایت شما است، برای تولید محتوای حرفه ای از کلماتی که از گوگل ترندز به دست آوردید، استفاده نمایید.

تنظیم تقویم محتوا: خیلی از اتفاق ها روال مرتب دارند به طور مثال تاریخ بلک فرایدی یا عید نوروز و محرم و جام جهانی، شما می توانید با درنظر گرفتن این مطلوب ها از این کلمات در محتوای خود استفاده نمایید و به وسیله آن ها ورودی بگیرید.
به طور مثال اگر شما فروشگاه لوازم ورزشی هستید می توانید با تولید محتوا در زمینه جام جهانی به طور مثال “طرح توپ جام جهانی 2022” و یا “جدیدترین لباس های ورزشی جام جهانی” حدود ماه آبان و آذر 1401 ورودی برای سایت خود بگیرید.

تنظیم تقویم محتوا با گوگل ترندز

 

به دست آوردن کلمات کلیدی مرتبط: یکی دیگر از بخش های جذاب در آموزش گوگل ترندز Related queries است که می توانید از این قسمت خروجی بگیرید و در محتوای خود از آن ها استفاده نمایید. به طور مثال برای تولید محتوا در زمینه سئو، آموزش سئو و سئو چیست، خدمات سئو و… کیورد های مناسبی هستند.

بهبود سئو محلی: تفکیک میزان سرچ بر مبنای استان ها به شما این توانایی را می دهد که سئو محلی انجام دهید. به طور مثال با سرچ کلمه هتل می توانید ببینید کدام استان ها به ترتیب بیشترین تقاضا را دارند و روی local seo آنها کار نمایید.

شناسایی و تحلیل رقیبان: برای قیاس خود و رقیب باید کلمه کلیدی خود و رقیب را در گوگل ترندز سرچ کنیدو سپس قیاس و تحلیل نمایید که در چه بازه زمانی محتوا تولید نمایید که از رقیب پیشی بگیرید. بهینه سازی

فیلم و ویدئو: اگر در صدد تولید محتوای ویدئویی و سئو ویدئو برای سایت خود هستید با به کار گیری youtube search می توانید ویدئوی خود را بهینه نمایید. برای

چگونه از گوگل ترندز استفاده کنیم؟

به قسمت مهم مقاله یعنی چگونه از گوگل ترندز استفاده کنیم؟ رسیدیم. احتمال دارد شما به دنبال بیشترین سرچ افراد یا قیاس دو موضوع باشید؛ به طور مثال می خواهید بیشترین سرچ ایرانیان در گوگل در یک ماه گذشته یا یک سال گذشته مورد بررسی قرار دهید، کافیست وارد سایت trends.google.com شوید و با تنظیم لوکیشن روی ایران و بازه زمانی بیشترین سرچ های گوگل به وسیله کاربران را در آن مشاهده نمایید.

چگونه از گوگل ترندز استفاده کنیم؟

اگر قصد دارید رقابت چند کیورد را مشاهده نمایید باید در بخش compare کیورد را وارد نمایید، ( تا 5 موضوع می توانید compare نمایید). برای دسترسی به نتایج مطلوب و دقیق تر باید سرچ ها را روی تنظیمات زیر فیلتر نمایید.

قسمت 1: موقعیت جغرافیایی را تنظیم نمایید، اگر در صدد سرچ در گوگل ترندز فارسی هستید، لوکیشن را روی ایران قرار بدهید و اگر دنبال یک کیورد در وب انگلیسی هستید می توانید world wide انتخاب نمایید.

قسمت 2: بازه زمانی برای سرچ ها قرار بدهید. قسمت 3: برای موضوع جستجو دسته بندی انتخاب نمایید.

قسمت 4: در این قسمت می توانید جستجو ها را بر مبنای اخبار و تصاویر و سرچ یوتیوب و یا web search فیلتر نمایید. وقتی فیلتر های مد نظر را اعمال کردید با نموداری مانند نمودار زیر مواجه می شوید که می توانید رویه سرچ افراد را مشاهده نمایید و بازه های وقتی که بیشترین سرچ و کمترین سرچ را ببینید.

مقایسه دو موضوع در گوگل ترندز

بطور عمده شما از روی رویه این نمودار می توانید نتیجه بگیرید که آیا این حوزه برای کسب و کار مفید است و جای رشد دارد یا خیر؟ و کدام حوزه را انتخاب نمایید. به طور مثال در تصویر بالا نمودار قرمز یکبار نقطه اوج را رد کرده و ارو به رو نزول رفته است ولی مجددا قادر است رشد داشته باشد.
اگر در صدد تولید محتوا برای این دو سرچ هستید، می توانید در هر دو حوزه کار نمایید. یکی دیگر از بخش های بسیار کاربردی در آموزش گوگل ترندز Compared breakdown by sub-region است که به شما این توانایی را می دهد که میزان سرچ را به تفکیک استان ها مورد بررسی قرار دهید. برای نمونه بیشترین سرچ برای وردپرس و سئو استان تهران و بعد هرمزگان است.

استان هایی که بیشترین سرچ را در گوگل ترندز دارند


چطور از گوگل ترندز در ادسنس استفاده کنیم؟

گوگل ادسنس یک موتور تبلیغات رایگان گوگل است که در سایت های انگلیسی تبلیغات خود را به شکل بنری در گوشه سایت نشان می دهد و تمام در آمد خود را از بازدید کاربران به دست می آورد.
پس خیلی مهم است که محتوای کاملا بروزرسانی و به روز داشته باشد. اگر شما هم جز افرادی هستید که در گوگل ادسنس فعالیت دارید، باید به گوگل ترندز توجه ویژه داشته باشید و همیشه سرچ های روز را مورد بررسی قرار دهید و از آن ها در سایت خود استفاده نمایید تا ترافیک خود را افزایش دهید.
سایت های خبری هم دقیقا شبیه گوگل ادسنس می توانند با به کار گیری بررسی سرچ های 24 ساعت گذشته، ترافیک سایت خود را بالا ببرند. بطور عمده گوگل ترندز یک ابزار فوق العاده گوگل در کنار ابزارهای دیگر شبیه سرچ کنسول است که اطلاعات بسیار خوبی را در اختیار شما قرار می دهد.