نویسنده:
بازدید: 519 بازدید

عکاسی به‌شکل غیر‌حرفه‌ای گاه برای تفنن یا سرگرمی استفاده می‌شود و عکاس می‌تواند بسته به شرایط اقتصادی خود، هزینه‌ی این سرگرمی را تأمین کند. بااین‌حال، اگر عکاسی را به‌عنوان شغل و حرفه انتخاب کرده‌ باشید، اوضاع به‌کلی متفاوت خواهد بود. در‌این‌صورت، شرایط اقتصادی شما تعیین‌کننده‌ی میزان وابستگی‌تان به عکاسی نیست و ناگزیرید برای پیش‌برد اهداف شغلی‌تان هزینه کنید.

برای کاهش‌ این هزینه‌ها به استفاده از ترفند عکاسی مناسب نیاز خواهد بود. البته در این مطلب، منظور از ترفند عکاسی آن دسته از ریزه‌کاری‌هایی فنی یا فوت کوزه‌گری نیست که عکاس هنگام ثبت عکس با دوربین آن را به‌کار می‌گیرد؛ بلکه مقصود اصلی ترفندهایی است که باید پیش از به‌دست‌گرفتن دوربین یا پس از پایان‌یافتن عکاسی استفاده شود تا بتوان به‌لطف آن‌ هزینه‌ی عکاسی را تا حد امکان کاهش داد. درادامه، به چند ترفند عکاسی ساده اشاره می‌کنیم که در تنظیم دخل‌وخرج عکاس مؤثر است.

عکاسی

بیمه‌کردن خود دربرابر اعتیادهای ناشی از عکاسی

ترفند عکاسی مناسب برای تنظیم دخل‌وخرج عکاس فقط به یافتن دوربین عکاسی ارزان‌قیمت محدود نمی‌شود. اگر یکی از خوانندگان ثابت فایل گپ باشید، روزانه با سیل بی‌پایانی از اخبار مربوط به محصولات جدید دنیای فناوری مواجه هستید. همواره بخشی از این اخبار را اخبار مربوط به تجهیزات عکاسی مانند دوربین و لنز و امثال آن تشکیل می‌دهد.

هرکدام از تجهیزات جدید عکاسی که وارد بازار می‌شود، می‌تواند برای عکاس حرفه‌ای حکم ابزار تازه‌ای برای بهترکردن کار داشته باشد. ابزارهای پر‌زرق‌وبرقی که گاه مقاومت برای نخریدن آن‌ها بسیار دشوار خواهد بود. با‌این‌حال، همیشه باید درمقابل وسوسه‌ی خرید دوربین یا لنز جدید مقاومت کرد؛ چراکه اگر وارد چرخه‌ی بی‌پایان خرید تجهیزات عکاسی جدید و ارتقای تجهیزات فعلی خود شوید، راه فرار از آن بسیار دشوار است.

هرروز دوربین تازه‌ای با فهرست بلندبالایی از قابلیت‌های کاربردی از راه می‌رسد و دوربین فعلی شما را در نظرتان اسباب‌بازی پیش‌پا‌افتاده جلوه می‌دهد. باوجوداین، اگر از اعتیاد بی‌رویه به ارتقای تجهیزات عکاسی جلوگیری نکنید، خیلی زود با هشدار جیب خالی خود مواجه می‌شوید و به این نتیجه می‌رسید که در حال قدم برداشتن در مسیر نادرستی هستید.

عکاسی در شب

هنگامی‌که خبر ورود دوربین عکاسی جدید به بازار را می‌شنوید، همواره این سؤال را از خود کنید که این ابزار نورسیده چه نکته‌ی تازه‌ای به فعالیت حرفه‌ای شما خواهد افزود؟ آیا توان عکاسی شما را افزایش خواهد داد؟ آیا کیفیت عکس ثبت‌شده را ارتقا خواهد بخشید؟ اگر این‌چنین است، آیا افزایش کیفیت عکس ثبت‌شده‌ی آن ارزش هزینه‌ی صرف‌شده را خواهد داشت؟ آیا برای صرف این هزینه، عکاسی کارکشته و ماهر هستید که در اعماق زمین شگفتی‌های غارهای زیرزمینی را ثبت می‌کنید یا عکاسی ساده هستید که فقط عکس پرسنلی افراد معمولی را ثبت می‌کند؟

به‌طور حتم برای ثبت عکس پرسنلی افراد معمولی به ارتقای دوربین قدیمی خود احتیاجی نخواهید داشت. اگر نسخه‌ی جدید لنز محبوب شما تازه به بازار آمده است، توجهی به آن نکنید؛ چون به‌احتمال فراوان نسخه‌ی جدیدترش چند ماه دیگر به بازار خواهد آمد و شما را از خرید بی‌دلیل نسخه‌ی قبل پشیمان خواهد کرد. بنابراین، اگر دلیلی برای خرید تجهیزات جدید عکاسی ندارید، از انجام این کار پرهیز کنید.

شما به‌عنوان عکاس حرفه‌ای برای اثبات توانایی‌ خود به استفاده از لنزهای آن‌چنانی یا سه‌پایه‌های پیشرفته‌ و دوربین‌های بسیار پیشرفته نیازی نخواهید داشت. اگر هم عکاس حرفه‌ای نیستید، صرف هزینه‌ی اضافه برای خرید این تجهیزات از شما عکاس حرفه‌ای نمی‌سازد. پس سعی کنید به خرید تجهیزات عکاسی بی‌استفاده معتاد نشوید.

عکاسی

پرهیز از صرف هزینه‌های نا‌بجا برای عکاسی

یکی از روش‌های صرفه‌جویی در مخارج عکاسی این است که تاحدممکن از خریدن تجهیزات عکاسی پرهیز کنید. برای دراختیارداشتن تجهیزات مدنظر خود حتما نباید آن‌ها را بخرید؛ بلکه ازطریق قرض یا اجاره‌ی این تجهیزات هم می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. اگر پروژه‌ی عکاسی خاصی را برای فرد یا گروهی انجام می‌دهید، می‌توانید هزینه‌ی اجاره‌ی تجهیزات عکاسی را به‌صورت حساب مشتری اضافه کنید. در‌این‌صورت، دیگر نیازی به خرید تجهیزات عکاسی غیرضروری نخواهید داشت.

باتوجه‌به رشد روزافزون کیفیت فناوری، خرید دوربین عکاسی مجهز و دوهزاردلاری سرمایه‌گذاری سودآور بلندمدت قلمداد نمی‌شود؛ زیرا احتمالا کمتر از یک سال بعد دوربینی با قابلیت‌های بهتر و قیمت ارزان‌تر به بازار خواهد آمد. ازاین‌رو، بهتر است دوهزار دلارتان را به‌جای خرید دوربین گران‌قیمت صرف هزینه‌های مهم زندگی‌تان کنید.

درمجموع، به‌عنوان عکاس حرفه‌ای تا‌حدممکن از خرید تجهیزات اضافه اجتناب کنید. همان‌گونه که به آن اشاره شد، ترفند عکاسی مناسب برای تنظیم دخل‌وخرج فقط به یافتن دوربین عکاسی ‌ارزانقیمت محدود نمی‌شود. حتی برای خریداری ارزان‌ترین تجهیزات هم باید پول پرداخت کرد. با صرف هزینه‌ی کمتر می‌توان تجهیزات بهتری برای مدت معینی اجاره کرد و پس‌از‌آن به‌سراغ اجاره‌کردن تجهیزات جدیدتر رفت.

عکاسی در ساحل

خرید تجهیزات عکاسی با روش ارزان

اگر نتوان تجهیزات عکاسی مدنظر را اجاره یا قرض کرد، راهی جز خرید آن‌ها باقی نمی‌ماند. در‌این‌صورت، بهتر است به‌سراغ همان ترفند رایج، یعنی یافتن دوربین عکاسی قیمت‌ارزان رفت. معمولا تجهیزات کارکرده و دست‌دوم قیمت ارزان‌تری از نمونه‌های نو دارند. بنابراین، با رعایت موارد ایمنی می‌توان به‌سراغ خرید تجهیزات دست‌دوم رفت. در بسیاری از کشورها، مراکز مختلفی برای فروش اجناس دست‌دوم وجود دارد. برای عکاس حرفه‌ای که سوژه‌های عکاسی مدنظر خود را به هر طریق ممکن می‌یابد، یافتن چنین مراکزی نمی‌تواند کار دشواری باشد.

عکاسی ماکرو

فروش تجهیزات عکاسی غیرضروری 

اگر تجهیزات عکاسی خاصی مانند انواع لنز یا دوربین را برای پروژه‌ی عکاسی معینی خرید‌ه‌‌اید و دیگر نیازی به آن‌ها ندارید، بهتر است در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن‌ها را بفروشید. همان‌گونه که در سطور پیشین این متن اشاره شد، هرروز شاهد ورود تجهیزات عکاسی جدیدی به بازار هستیم که نمونه‌های فعلی را به‌سرعت قدیمی جلوه می‌دهند و دچار افت قیمت می‌کنند. بنابراین، هرچه تجهیزات عکاسی بی‌استفاده‌ی خود را بیشتر نگه دارید، ارزش اقتصادی آن‌ها هم به همان نسبت کاهش بیشتری خواهد یافت. درصورت فروش تجهیزات عکاسی بی‌استفاده می‌توان پول آن‌ها را صرف خرید تجهیزات ضروری کرد. پس اگر کلکسیونر نیستید، اطراف خود را بیهوده با تجهیزات عکاسی بی‌استفاده شلوغ نکنید.

صرف هزینه‌ی اضافه برای خرید تجهیزات عکاسی از شما عکاس حرفه‌ای نمی‌سازد

درمجموع، چه به‌عنوان عکاس حرفه‌ای و چه به‌عنوان فردی که شغل دیگری انتخاب کرده، بهتر است سرمایه‌ی خود را فقط صرف خرید تجهیزات ضروری کنید. می‌توان توصیه‌های زیر را هم برای تنظیم دخل‌وخرج عکاس و صرف بهینه‌ی سرمایه مد‌نظر قرار داد.

  • به‌عنوان فردی که به عکاسی اهمیت می‌دهد، بهتر است پول خود را صرف عکاسی بیشتر، به‌دست‌آوردن فرصت‌های آموزشی و انجام سفرهای مختلف برای یافتن سوژ‌های متنوع عکاسی کنید؛
  • برای انجام بهینه‌ی پروژه‌های عکاسی خود، بهتر است در کارگاه‌های آموزشی شرکت کنید یا استودیویی برای مدت کوتاهی اجاره کنید تا کارهای خود را به‌صورت حرفه‌ای‌تر انجام و ارائه دهید؛
  • منطقی آن است پول خود را صرف خرید چاپگر یا چاپ عکس‌های خود کنید تا کارهایتان را همیشه دراختیار داشته باشید و بتوانید هنگام لزوم آن‌ها را به‌راحتی ارائه کنید؛
  • شایسته است پول خود را صرف خرید کتاب‌های آموزشی معتبر و مطالعه‌ی آن‌ها برای آشنایی بیشتر با انواع و اقسام تکنیک‌ و ترفند عکاسی کنید.

اگر شما عکاسی حرفه‌ای هستید، چه ترفندهای دیگری برای افزودن به این فهرست پیشنهاد می‌دهید؟

منبع