نویسنده:
بازدید: 361 بازدید
زمان مطالعه: 6 دقیقه

شاید شما نیز تا کنون با مشکل تاری و کار نکردن دوربین در گوشی خود مواجه شده باشید. در این مطلب از فایل گپ قصد داریم تا مشکل تاری و کار نکردن دوربین گوشی را مورد بررسی قرار داده و راه حل هایی نیز برای رفع این مشکل ارایه کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید .

رفع مشکل تاری و کار نکردن دوربین گوشی

رفع مشکل تاری و کار نکردن دوربین گوشی

این مشکل در اکثر گوشی های مدرن موجود در بازار چندان متداول نمی باشد، ولی خب این را هم مد نظر قرار دهید که مشکل فوکوس دوربین و صدای وزوز تنها بعضی از مشکلات اذیت کننده ای هستند که شما می توانید با آن ها دست و پنجه نرم نمایید. اگر دغدغه شما تنها صدای وزوز می بود و می توانستید در آرامش عکس خود را بگیرید، این مشکل اینقد هم اذیت کننده نمی شد.
وقتی در حین عکس گرفتن صدای وزوز را بشنوید، دوربین فوکوس نمی‌کند و در حین عکس‌برداری، عکس‌ها را تار می اندازد. در ادامه مطلب راهکار های متفاوتی در مورد رفع مشکل تاری و کار نکردن دوربین گوشی آورده شده است.

1.نصب آخرین نسخه به روز رسانی ها

وجود صدا و فوکوس نکردن دوربین پشتی مشکلی متداول بود که بعضی از کاربران آیفون 6xx آن را تجربه کردند. اما خب از حسن اتفاق، بسیاری از کاربران از حل این مشکل، بعد از به روز رسانی دوربین به آخرین نسخه از سیستم عامل، خبر دادند.

پس نخستین گام در یادگیری رفع مشکل تاری و کار نکردن دوربین گوشی، مطمئن شدن از نصب آخرین نسخه از نرم‌افزار می باشد. برای این که اطمینان خاطر داشته باشید، سری به‌ به روزرسانی‌های برنامه در تلفن خود بزنید.

رفع مشکل کار نکردن دوربین گوشی و صدای وزوز 1

2. ضربه زدن روی ماژول (سنسور تصویر) دوربین

اگر که دوربین تلفن شما لرزش دارد و یا از خود صدا تولید می کند، تنها کاری باید انجام دهید این می‌باشد که چندین بار به ماژول دوربین خود ضربه بزنید. در ادامه به‌روزرسانی های سیستم، بسیاری از کاربران گفتند که دوربین تلفن آنها دیگر از خود صدای وزوز تولید نمی کند و نیز بعد از ضربه زدن به ماژول دوربین، فوکوس خود را مجددا به دست آورده‌ است.

ضربه زدن بر روی ماژول دوربین به گونه ای موجب تغییر مکان لنز و حل مشکل می شود. با این که این روش، روشی تضمینی نمی باشد، ولی ارزش امتحان کردن را دارد. بر اساس مراحل زیر پیش بروید.

  • از برنامه دوربین خارج شوید و گوشی خود را طوری که صفحه نمایش آن روی کف دست شما قرار گیرد، نگه دارید.
  • اکنون با انگشت خود روی ماژول دوربین ضربه بزنید.
  • محکم و در عین حال به آرامی به شکلی که مشکل برطرف شود و روی گوشی شما تأثیری نداشته باشد، ضربه بزنید.

 

رفع مشکل کار نکردن دوربین گوشی 2

3. نزدیک کردن یک آهنربا به دوربین

اگر که هنوز هم نتوانسته اید صدای وزوز و مشکل فوکوس دوربین خود را برطرف نمایید، باید یک تعمیر فنی‌تر را امتحان نمایید. افزون بر دو روش قبل یعنی روش به روز رسانی سیستم و ضربه زدن به ماژول دوربین، شما می توانید از آهنربا برای بازگرداندن دوربین به موقعیت قبلی خود استفاده نمایید.

برای بسیاری از افراد، این روش، مشکل را به طور کل حل کرد. پس شاید انجام دادن این روش بتواند برایتان هم مفید و موثر واقع شود.

  • از هر جا که می توانید یک آهنربای کوچک را تهیه نمایید.
  • آهنربا را برای یک ثانیه نزدیک به ماژول دوربین عقب نگه دارید، و بعد آن را به عقب بکشید.

بدین ترتیب شما می توانید مشکل تاری و کار نکردن دوربین گوشی هوشمند خود را برطرف نمایید. دوربین تلفن شما باید تا به الان لرزش را متوقف و قابلیت فوکوس خودکار خود را تا به حال بازیابی کرده باشد.

رفع مشکل کار نکردن دوربین گوشی 3

نکته: امکان موثر نبودن سه راهکار یاد شده در بالا وجود دارد. شما می توانید این 3 راهکار را به عنوان یک تعمیر موقت در نظر بگیرید. اگر که دوربین شما دارای این مشکل می باشد و راهکار های بالا بر روی آن جواب نداده است، سخت افزار دوربین شما دچار ایراد شده است. تعویض ماژول دوربین می تواند آخرین راهکار برایتان به حساب آید.

تعویض ماژول دوربین گوشی

اگر که فوکوس دوربین شما کار نکند و صدای وزوز هم یک مشکل سخت افزاری در گوشی باشد، شما باید ماژول دوربین خود را عوض کنید. بیشتر اوقات، شما باید ماژول دوربین خود را بعد از انداختن گوشی بر زمین و یا نیز در برخی از مواقع به خاطر یک نقص کارخانه ای عوض کنید. در هر دو صورت شما باید به یک تکنسین برای تعویض ماژول دوربین خود مراجعه نمایید.

اگر که تلفن شما کماکان تحت نظر گارانتی می باشد، شما می توانید آن را به شکل رایگان و در فروشگاه رسمی برند گوشی خود تعمیر نمایید. تکنسین قادر است مشکل دوربین شما و نیز یک راهکار مطلوب را برای آن – معمولاً تعویض ماژول دوربین – پیدا کند. تلاش کردن برای تعویض ماژول دوربین به وسیله خود شخص می تواند منجر به آسیب های بیشتر و از بین رفتن گارانتی گوشی شود. ما در هیچ شرایطی این کار را توصیه نمی کنیم.

نحوه تعویض ماژول دوربین گوشی

دوربین گوشی فوکوس نمی کند ،چه کنیم؟

کار نکردن فوکوس دوربین گوشی هوشمند عموماً می تواند نشانه ای از یک مشکل سخت افزاری، کثیف بودن لنز، معیوب بودن آن و یا دقیقاً مشکلی همانند صدای وزوز که قبلاً هم ذکر شده است، باشد. از سوی دیگر شما باید مشکل نرم افزاری را که با راه اندازی مجدد گوشی یا به روز رسانی سیستم عامل برطرف می شود هم در نظر بگیرید.

شما باید لنز خود را (از لحاظ تمیزی) در شرایطی که دوربین گوشی شما از خود صدایی را تولید نمی کند و مشکل تنها بر سر فوکوس کردن است، مورد بررسی قرار دهید. برای تشخیص دادن کثیف بودن و یا نبودن لنز دوربین خود، شما می توانید به یکی از دو روش زیر تکیه نمایید.

  • وقتی که تصاویر یا فیلم های شما تار گرفته می شوند
  • وقتی که دوربین بر روی سوژه اصلی فوکوس نمی کند

مراحل تمیز کردن لنز دوربین

  • از برنامه دوربین خارج شوید
  • یک پارچه نرم (ترجیحاً یک پارچه فیبر مانند) و تمیز را تهیه نمایید.
  • به آرامی از پارچه برای پاک کردن شیشه دوربین استفاده نمایید و بعد از تمیز بودن آن اطمینان یابید.
  • اکنون برنامه دوربین را برای بررسی فوکوس آن باز نمایید.

 

تمیز کردن لنز دوربین

نکته: با انجام این مراحل اکنون دوربین گوشی شما باید فوکوس دقیقی را داشته باشد. در غیر این صورت، ما به شما پیشنهاد میکنیم که گوشی خود را خاموش نمایید و چند دقیقه منتظر بمانید و بعد مجددا آن را روشن نمایید. این کار در بسیاری از اوقات به گوشی در حین داشتن اشکالات موقتی کمک می کند. شما در ضمن نیز می توانید از گزینه factory reset هم برای حل مشکل نرم افزاری استفاده نمایید.

جلوگیری از لرزش دوربین گوشی

بعضی از تلفن ها در حین به کار گیری دوربین صداهای وزوز مانندی را از خود تولید می کنند و بعضی دیگر نه، که این عمل خود با زمانی که دوربین در حال لرزش است تفاوت چندانی ندارد. لرزش دوربین موجب می گردد که هر عکسی را که می گیرید تار و غیرقابل استفاده شود.

مراحل جلوگیری از لرزش دوربین گوشی

  • به ماژول دوربین خود با انگشت چند بار ضربه بزنید
  • یک آهنربا را به ماژول دوربین خود نزدیک نمایید
  • به روز رسانی آخرین نرم افزارها را انجام دهید
  • گوشی را دوباره راه اندازی نمایید
  • factory reset را انجام دهید

 

چگونه از لرزش دوربین گوشی خود جلوگیری کنیم؟

نکته: این ها همان مراحل اصلی برای حل مشکل کار نکردن دوربین گوشی و صدای وزوز آن می باشند که برای تثبیت دوربین گوشی هم نیز موثر واقع می شوند. اگر این کار ها جواب ندادند، شما می توانید به مرکز خدمات مراجعه نمایید.

حرف پایانی

امروزه و در عصر دیجیتال گوشی های هوشمند ما جایگزین دوربین های دیجیتال و دوربین های فیلمبرداری حجیم شده اند و گرفتن عکس و فیلم در هر مکانی را بدون حمل آن چرخ دنده های بزرگ آسان تر کرده اند.

در حین بروز مشکل اصلاً نگران باشید، چرا که راهکار های بالا در مورد حل مشکل کار نکردن دوربین گوشی و صدای وزوز به شما کمک خواهند کرد. متأسفانه، آخرین راهکار – اگر که هیچ یک از راه کار ها تاثیر نکرد – مراجعه به مرکز خدمات می باشد.

کار نکردن فوکوس دوربین، تولید صدای وزوز و یا لرزش آن، عمدتاً به خاطر مشکلات مرتبط به سخت افزار (نقص کارخانه) می باشد. اما از حسن اتفاق، تمام این مشکلات را یک تکنسین مجرب قادر است برطرف کند.

اگر شما نیز تا کنون با مشکل تاری و کار نکردن دوربین گوشی خود مواجه شده اید تجربیات خود را با ما و سایر کاربران فایل گپ از طریق بخش نظرات در میان بگذارید.