نویسنده:
بازدید: 438 بازدید

۸ نکته برای نگهداری موبایل و افزایش عمر آن

صنعت گوشی‌های هوشمند با سرعتی باورنکردنی رو به جلو پیش می‌رود و هر ساله شاهد عرضه گوشی‌های جدید با قابلیت‌های خاص هستیم. ما به عنوان مخاطبان صنعت موبایل، در هر زمانی باید آماده‌ی بروزرسانی‌ سیستم‌‌عامل‌ها، قدرتمند‌تر شدن پردازنده‌ها، افزودن تنوع به گوشی‌ها و هزاران مورد دیگر باشیم.

 

بسیاری از افراد، نمی‌توانند با فاصله زمانی اندک بین عرضه محصولات شرکت‌های موبایل کنار بیایند و تلاش می‌کنند گوشی‌های خودشان را برای مدت کمابیش طولانی‌ای دراختیار داشته باشند، اگر شما هم جزو این افراد هستید، باید حتما در حین نگهداری از گوشی خود نکاتی را رعایت نمایید تا بتوانید از حداکثر عمر مفید آن محصول بهره ببرید.

در این مطلب، قرار است به تمامی این نکات که رعایتشان کار اصلا سختی هم نیست اشاره کنیم. شما با آگاهی به این موارد و رعایت آن‌ها، احتمال خرابی و پیدایش مشکل برای گوشی خود را به حداقل می‌رسانید. در ادامه با فایل گپ همراه باشید.

۱. به کار گیری گارد و محافظ صفحه‌نمایش

۸ نکته برای نگهداری موبایل و افزایش عمر آن

ما روزانه چندین ساعت را با گوشی‌های هوشمند خود سپری می‌کنیم و در هر مکانی آن‌ها را در جیب یا کیف خود نگهداری می‌کنیم. با این تفاصیر، باید انتظار بروز هرگونه آسیب‌های فیزیکی را داشته باشیم.

می‌توان گفت اکثر گوشی‌ها به‌گونه‌ای طراحی نشده‌اند تا در برابر ضربات هرچند آرام مقاوم باشند، پس به کار گیری قاب‌ها یا گارد‌ها، هم‌چنین محافظ‌ صفحه‌نمایش که به گلس نیز معروف هستند می‌توانند احتمال خرابی گوشی شما را در حین ضربه‌های گوناگون به شدت کاهش دهند.

البته به این مساله هم دقت نمایید که وارد شدن ضربه به گوشی تنها به بدنه آن آسیب وارد نمی‌کند، بلکه این ضربات با گذر زمان موجب ایجاد مشکلات متفاوتی در قطعات سخت‌افزاری گوشی خواهند شد که از شایع‌ترین آن‌ها سوختن برد، هارد و ال‌سی‌دی هستند.

مشخصاً برای تعویض آن‌ها باید هزینه‌های فراوانی بپردازید و در پایان هم گوشی شما مانند روز اولش نخواهد شد. پس به کار گیری گارد و محافظ صفحه‌نمایش را جدی بگیرید.

۲. گوشی را در وقت مطلوب و به درستی به شارژر وصل نمایید

۸ نکته برای نگهداری موبایل و افزایش عمر آن

باتری‌ یکی از اصلی‌ترین اجزای گوشی‌ها به حساب می آید که در بسیاری از موارد شما را به دردسر می‌اندازد زیرا این قطعه دارای یک عمر مفید نه چندان طولانی است که کاربران با انجام یک‌سری کار‌های اشتباه همان میزان عمر مفید را هم کاهش می‌دهند.

به عنوان نمونه، شما باید گوشی خود را زمانی که درصد شارژ آن بین 40 تا 60 درصد است به شارژر وصل نمایید، این طرز فکر که باید شارژ گوشی به زیر 10 درصد برسد تا آن را به شارژر متصل کنیم کاملا اشتباه است و آسیب جدی به باتری وارد می‌کند.

در سوی دیگر، بهتر است گوشی خود را پس از فول‌شارژ شدن از شارژر جدا نمایید، با این‌که اتصال گوشی به شارژر در حال فول‌شارژ آسیب جدی‌ای به باتری وارد نمی‌کند، اما بهتر است از این کار پرهیز نمایید تا در طولانی مدت شاهد آسیب‌های احتمالی نباشید.

استفاده نکردن از گوشی در حین شارژ شدن یکی دیگر از کارهای واضحی است که باید از انجام آن پرهیز نمایید، زیرا شارژ و دِشارژ شدن باتری قادر است به آن آسیب جدی‌‌ای وارد کند.

۳. همواره سیستم‌عامل گوشی را به‌روز نگه‌ دارید

۸ نکته برای نگهداری موبایل و افزایش عمر آن

عرضه بروزرسانی‌ برای سیستم‌عامل‌ها، صرفا به سبب حل مشکلات و افزودن قابلیت‌های جدید انجام می‌شود، البته در برخی از بروزرسانی‌ها، بسته‌های امنیتی خاصی برای گوشی عرضه می‌شوند که به کارکرد بهتر و بالاتر بردن امنیت کلی گوشی کمک خواهد کرد.

شما در هر شرایطی باید سعی نمایید تا سیستم‌عامل گوشی خود را به‌روز نگه دارید.

تفاوت ندارند از کاربران آي‌او‌اس هستید یا اندروید، اگر اعلانات بروزرسانی را در گوشی خود مشاهده کردید، بی‌درنگ به سروقت آن بروید و سیستم‌عامل گوشی خود را به‌روزرسانی نمایید. اگر گوشی شما دیگر به‌روزررسانی‌ جدیدی‌ دریافت نکرد، دیگر زمان آن رسیده است که به آهستگی به سروقت گوشی جدید بروید و آن را عوض کنید.

۴. سعی نمایید دمای گوشی را در حد استاندارد حفظ نمایید

۸ نکته برای نگهداری موبایل و افزایش عمر آن

دمای بالا، دشمن اصلی هرگونه قطعه الکترونیکی است،‌ براین اساس،‌ گوشی‌های هوشمند که از اجزای حساسی تشکیل شده‌اند، باید در یک دمای مطلوب نگه‌داری شوند، البته منظور ما این نیست که گوشی خود را در یخچال قرار بدهید تا دمای گوشی بالا نرود!

چه بسا دمای بسیار پایین هم قادر است به اجزای مهم گوشی آسیب بزند. به هرحال، باید به این مساله دقت داشته باشید که اگر گوشی‌‌ها نقصی نداشته باشند، در حین کارهای ساده دمایشان زیاد نمی‌شود و داغ نمی‌کنند.

باز کردن چندین برنامه سنگین در یک زمان و اجرای بازی می‌توانند دمای گوشی را تا حد فراوانی بالا ببرند، پس تا حد امکان سعی نمایید در اجرای بازی تمامی برنامه‌های دیگر را ببندید و زمان فراوانی را صرف تجربه بازی‌های سنگین نکنید. داغ کردن گوشی، یک خطر جدی برای اجزای مهم گوشی شما به حساب می‌آید که قادر است در طولانی مدت موجب خرابی قطعات اصلی شود.

۵. حافظه داخلی را با اپلیکیشن‌های غیرضروری اشغال نکنید

۸ نکته برای نگهداری موبایل و افزایش عمر آن

اگر گوگل‌‌پلی دارای صد‌ها هزار اپلیکیشن رایگان است، به این معنا نیست که شما باید همه آن‌ها را روی گوشی خود نصب نمایید! اگر همین الان نگاهی به صفحات گوشی خود بیندازید، قطعا اپلیکیشن‌هایی را پیدا خواهید کرد که ماه‌ها است آن‌ها را باز هم نکرده‌اید و به کلی آن‌ها را از خاطر برده‌اید.

نصب بی‌مورد اپلیکیشن‌های غیرضروری افزون بر این‌که حافظه گوشی شما را اشغال می‌کند، موجب کندی گوشی هم خواهد شد. اکثر اپلیکیشن‌ها در پیش‌زمینه گوشی در حال اجرا هستند و این موضوع موجب اشغال شدن حافظه مموری و درانتها کند شدن گوشی خواهند شد.

۶. گوشی را از ویروس‌ها در امان نگه دارید

۸ نکته برای نگهداری موبایل و افزایش عمر آن

با این‌که ویروس و دیگر مشکلات این‌چنینی در گوشی‌های هوشمند به ندرت مشاهده می‌شوند، اما شما باید مراقب باشید و اجازه ندهید گوشی شما از این طریق آسیب ببیند.

برخی از سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که بد‌افزارهای معروفی هستند موجب بروز مشکلات نرم‌افزاری و مسائل دیگری خواهند شد که باید از آن‌ها دوری نمایید. با این‌که به کار گیری آنتی‌ویروس‌ها در گوشی‌ها چندان متداول نیست و نمی‌توان آن‌ها را تضمین کرد، اما به هرحال داشتن یک آنتی‌ویروس مطمئن نیز قادر است تا حدودی گوشی شما را از ویروس‌ها و مشکلات این‌چنینی دور نگه دارد.

۷. گوشی خود را تمیز نمایید

۸ نکته برای نگهداری موبایل و افزایش عمر آن

شاید این مورد کمی عجیب به‌نظر برسد، اما باید گفت که تمیز نگه داشتن گوشی قادر است جلوی بروز بسیاری از مشکلات را بگیرد. گرد و خاک با وارد شدن به درگاه‌های گوناگون گوشی، آن‌ها را مسدود خواهد کرد و باید آن‌ها را با زحمت فراوان و به دشواری تمیز نمایید.

مسدود شدن درگاه‌ شارژ موجب می‌گردد که شما نتوانید گوشی خود را به شارژر وصل نمایید، پس تمیز کردن گوشی و جلوگیری از ورود گرد و غبار به درگاه‌های گوناگون گوشی از اهمیت بالایی برخوردار است و ضمن حفظ ظاهر گوشی، از بروز مشکلاتی که به آن‌ها اشاره کردیم جلوگیری خواهد کرد.

۸. حذف فایل‌های اضافی و Cache

۸ نکته برای نگهداری موبایل و افزایش عمر آن

وقتی شما اپلیکیشنی را نصب کرده و یا آن را اجرا می‌نمایید، احتمال دارد که آن اپلیکیشن فایل‌های اضافی و Cache از خود به جای بگذارد که باید آن‌ها را از حافظه گوشی خود حذف نمایید. با افزایش تعداد این‌گونه فایل‌ها، فضای فراوانی از حافظه گوشی شما اشغال می‌شود و در مرور زمان شاهد کند شدن گوشی خواهید بود.

پس حذف کردن این فایل‌ها که اصلا کار سختی هم نیست را از یاد نبرید. شما از راه خود فایل‌منیجر گوشی می‌توانید برای حذف فایل‌های Cache مبادرت کنید، هم‌چنین قادر هستید با نصب اپلیکیشن‌های مدیریت گوشی بسیار آسان و بدون دردسر آن‌ها را حذف نمایید و از شرشان خلاص شوید.

سرانجام این تمامی نکاتی بود که با رعایت آن‌ها، می‌توانید از حداکثر عمر مفید گوشی خود استفاده نمایید. شاید در دید اول تمامی این نکات خیلی ساده و غیر موثر به نظر برسند اما واقعیت امر این می‌باشد که خیلی از اوقات همین کار‌های سهل تاثیرات بسیار مثبتی در عملکرد و افزایش عمر مفید گوشی شما خواهند داشت و حد الامکان باید آن‌ها را رعایت کرد.

منبع : techfars