نویسنده:
بازدید: 564 بازدید

 هوش مصنوعی پدیده‌ی نوظهوری در دنیای عکاسی دیجیتال است. شرکت Skylum قابلیت ویرایش تصویر با هوش مصنوعی را بهتر از هر شرکت دیگری به کار گرفته است و به دنبال انتشار Luminar AI است. شرکت ON1 هم قابلیت ON1 Portrait AI را ارائه می‌دهد. همچنین Dxo از قابلیت DxO DeepPRIME رونمایی کرده است که به عنوان فناوری هوش مصنوعی اختصاصی برای ویرایش تصاویر به فرمت RAW تعریف شده است.

ادوبی هم هوش مصنوعی را در جدیدترین نسخه‌ی فتوشاپ به یکی از امکانات اصلی تبدیل کرده است و مدعی است فتوشاپ پیشرفته‌ترین برنامه‌ی هوش مصنوعی برای افراد خلاق است.اما واکنش جامعه‌ی عکاسی آنلاین به پدیده‌ی هوش مصنوعی متفاوت است. اقلیتی با صدای بلند فریاد می‌زنند که هوش مصنوعی یک شیطان محض است؛ اما بخشی دیگر هم بر وجهه‌ی مثبت هوش مصنوعی تأکید می‌کنند.

از طرفی در بحث اخلاقی هوش مصنوعی چنین پرسش‌هایی مطرح می‌شود: آیا استفاده از هوش مصنوعی برای تغییر شکل چهره‌ها، جایگذاری آسمان یا ساخت تصاویر جعلی کار صحیحی است؟ آیا هوش مصنوعی می‌تواند عکاسی کنونی را برای همیشه تغییر دهد؟

پرسش‌های فوق به تصمیم شرکت‌های نرم‌افزار عکاسی وابسته هستند؛ زیرا در بحث اخلاق نرم‌افزار هوش مصنوعی معمولا دو نکته مطرح می‌شود:

۱. هوش مصنوعی نوعی فناوری است و صرفا جنبه‌ی تبلیغاتی ندارد.

۲.  نرم‌افزار هوش مصنوعی عملکرد خوبی دارد.

هیچ راه بازگشتی وجود ندارد

معمولا بسیاری از عکاس‌ها علاقه‌ای به ویرایش نهایی عکاسی پرتره ندارند در نتیجه هوش مصنوعی به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا تنها با چند کلیک تصاویر خود را ویرایش کنند و به این صورت بیشتر در وقت خود صرفه‌جویی کنند؛ اما امکانات هوش مصنوعی به تقاضای مصرف‌کننده هم وابسته هستند: اغلب افراد به سمت مناسب‌ترین گزینه تمایل پیدا می‌کنند.

برای مثال چرا دوربین‌های دیجیتال، دوربین‌های فیلم یا آنالوگ را شکست دادند؟ زیرا دوربین دیجیتال مناسب‌تر است؛ و چرا تلفن‌های هوشمند دوربین‌های دیجیتال را شکست می‌دهند؟ زیرا استفاده از تلفن‌های هوشمند آسان‌تر است. روتوش‌کنندگان حرفه‌ای همیشه راهی برای برآورده ساختن نیازهای خود پیدا می‌کنند؛ اما بسیاری از افراد مدل «کلیک و پایان کار» را ترجیح می‌دهند؛ اما باید نکات ذیل را هم درنظر داشت:

لزوما مجبور به استفاده از فناوری جدید نیستید

اگر از فتوشاپ یا Affinity Photo یا هر ابزار دیگری برای ویرایش تصاویر خود استفاده می‌کنید این روند را متوقف نکنید. کسی شما را مجبور به استفاده از ابزار جدید یا نرم‌افزارهای ویرایش AI نمی‌‌کند. شرکت‌هایی مثل ادوبی معمولا هر سال امکاناتی را به محصولات خود اضافه می‌کنند اما امکانات قبلی را حذف نمی‌کنند. برای مثال می‌توانید حتی تا بیست سال آینده هم از ابزار روتوش clone stamp استفاده کنید؛ اما شاید با خود بگویید:

نمی‌‌خواهم از این ابزار استفاده کنم پس هیچ کس حق ندارد از آن استفاده کند زیرا برای جامعه بد است.

 نرم افزار ویرایش تصویر لومینار

به لطف اپلیکیشن‌های موبایل تنها با چند کلیک می‌توانید چشم‌های بزرگتر، پوست صاف‌تر و کمری باریک‌تر داشته باشید. نکته‌ی جالب و خنده‌دار ماجرا این است که این اپلیکیشن‌ها معمولا در میان اینفلوئنسرها و سلبریتی‌هایی محبوب هستند که مدام به شما می‌گویند خودتان را همان‌طور که هستید، دوست بدارید!

در نتیجه ادوبی، لومینار و دیگر رقبا با اضافه کردن امکانات تغییر چهره و بدن، تنها روند موجود را دنبال می‌کنند. آلن مورابایاشی رئیس شرکت PhotoShelter معتقد است، نوعی مشروعیت بخشی درباره‌ی کاربرد فناوری‌های مشابه در ادوبی فتوشاپ وجود دارد. اما آیا مشروعیت‌ بخشیدن اهمیتی دارد؟ اپلیکیشن‌های تغییر چهره و صورت سال‌ها است از محبوبیت زیادی برخوردار هستند و حتی اگر غیرقانونی شوند تنها در هشت دقیقه بازار سیاهی برای آن‌ها به وجود می‌آید.

تنها شما می‌توانید عکاسی را نابود کنید

توماس هیتون، عکاس منظره می‌گوید: ویرایش هوش مصنوعی می‌تواند منجر به نابودی عکاسی کنونی شود؛ اما با این دیدگاه می‌توان گفت حتی فتوشاپ هم به عکاسی پایان داده است. شما حتی می‌توانید این مسئله را به اتاق تاریک عکاسی آنالوگ هم تعمیم دهید. عکاس‌ها سال‌ها قبل از انتشار فتوشاپ، معمولا به روتوش پوست، جایگزینی سرها، دستکاری رنگ و ترکیب تصاویر می‌پرداختند.

ویرایشگرهای هوش مصنوعی تنها کارها را ساده‌تر می‌کنند. برای مثال می‌توانید از این امکانات در حین عکاسی استفاده کنید یا به شیوه‌ی دلخواه سنتی عکاسی کنید. اما در درجه‌ی اول باید به این فکر کنید که چرا عکاسی می‌کنید. به گفته‌ی گرگوری هیسلر، عکاس برجسته:

اگر تنها انتظار شما، رسیدن به رضایت از عکاسی است در نتیجه هیچ چیز مانع شما نخواهد شد.

اگر صرفا هدفتان عکاسی باشد، نرم‌افزارهای جدید تغییری در مسیرتان ایجاد نمی‌کنند. در نتیجه شما را با این سه پرسش تنها می‌گذاریم:

۱.  این مسئله که نرم‌افزارها می‌توانند کار را برای برخی افراد و ثبت برخی تصاویر آسان‌تر کنند، آزارتان می‌دهد؟

۲.  آیا نگران هستید برخی افراد با کار کمتر به نتایج نهایی مشابه با شما می‌رسند؟

۳.  آیا بر اساس دشواری کار برای اثر خود ارزش قائل می‌شوید؟

به‌طور کل پاسخ صحیح یا غلطی برای این پرسش‌ها وجود ندارد اما باز هم ارزش فکر کردن را دارند. در نتیجه سعی کنید انرژی خود را صرف نتیجه‌ای کنید که به نظر مناسب می‌رسد و کمتر نگران انتخاب ابزار دیگران باشید.

درباره‌ی مؤلف: مایکل کامئو، ویراستار OnPortraits.com، انجمن تماما آنلاین و جدیدی است که به عکاسی پرتره‌ی کلاسیک ساده اختصاص دارد. برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید. نظرات ارائه‌شده در این مقاله صرفا تجربیات شخصی مؤلف هستند. برای بررسی مقاله‌ی اصلی روی این لینک کلیک کنید.

منبع