نویسنده:
بازدید: 474 بازدید

عکاسی شهری و خیابانی هنگام شب در صورت استفاده از لامپ‌های خیابانی می‌تواند بسیار آسان باشد. لامپ‌های خیابانی (منابع نور آماده) می‌توانند به شکلی مؤثر نور موردنیاز عکس را فراهم کنند. نورپردازی‌های خیابانی ایده‌های ترکیب‌بندی و گزینه‌هایی را برای ثبت تصاویر عالی فراهم می‌کنند؛ اما چطور می‌توان از نورهای خیابانی در تصاویر استفاده کرد؟

چرا لامپ‌های خیابانی

اغلب افراد دارای حداقل یک دوست صمیمی هستند. با این حال دوستان صمیمی معمولا همیشه به‌خصوص هنگام عکاسی در شب همراهتان نیستند. البته این یک مزیت است زیرا وجود همراه می‌تواند حواستان را پرت کند؛ اما در عکاسی شب می‌توانید یک دوست خوب دیگر پیدا کنید: لامپ خیابانی.

لامپ خیابانی یکی از عناصر ضروری برای خلق تصاویر زیبای شب است. بدون نور خیابانی عکاسی شب خیابانی وجود نخواهد داشت؛ خیابان‌ها کاملا سیاه می‌شوند و هیچ نوری برای نوردهی به دوربین وجود ندارد. در نتیجه لامپ‌های خیابانی چند مزیت را برای عکاسی در شب به دنبال دارند:

۱. معمولا کل تیر چراغ روشن می‌شود و بر اساس موقعیت، نوری جوی را ایجاد می‌کند.

۲. نور به محیط اطراف منعکس می‌شود و هایلایت‌‌ها و سایه‌روشن‌های جذابی روی دیوارها، درها، پیاده‌رو، جاده و اشخاص به وجود می‌آید.

۳.  اجازه می‌دهد به شکلی خلاقانه تصاویر عکاسی خیابانی را ترکیب‌بندی کنید. می‌توانید از فیلتر Pro Mist روی لنز خود استفاده کنید که امکان ایجاد نیم‌سایه‌های جوی را در اطراف درخشش لامپ خیابانی می‌دهد. همچنین می‌توانید از شخصی که وارد منبع نور شده یا با سایه‌های عمیق احاطه شده عکاسی کنید. می‌توانید روی جزئیات و بافتی که نور لامپ خیابانی روی دیوارها یا ساختمان‌های به وجود می‌آورد، فوکوس کنید. لامپ‌های خیابانی در فضای مه‌آلود حالتی بسیار جوی پیدا می‌کنند به‌ویژه اگر از فاصله‌ای کمی دور عکاسی کنید. همچنین می‌توانید از لامپ خیابانی به عنوان سوژه‌ی اصلی در ترکیب‌بندی خود استفاده کنید.

عکاسی در نور خیابان

تنظیمات دوربین

مهم‌ترین نکته‌ی کلیدی هنگام عکاسی از لامپ‌های خیابانی و نور انعکاسی آن‌ها زیاده‌روی نکردن در نوردهی است. وقتی تصویر بیش از اندازه نوردهی شود نمی‌توانید در مرحله‌ی ویرایش تصویر هایلایت را جدا کنید و جزئیات کار از بین می‌روند.

به همین دلیل می‌توانید از روش براکتینگ هنگام عکاسی در شب استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید نور نواحی سایه با نور کم و نوردهی نواحی روشن را تنظیم کنید. سپس در فتوشاپ بهترین بخش‌های هر تصویر را با یکدیگر ترکیب کنید. برای مثال نوردهی مناسب لامپ خیابانی را با نوردهی مناسب بخش‌های تاریک ترکیب کنید. تصویری که نوردهی مناسب دارد را روی لایه‌ای بالاتر قرار دهید و سپس نواحی مورد نظر را ماسک کنید.

هنگام عکاسی در شب می‌توانید روش متفاوتی را پیش بگیرید. برای مثال می‌توانید موقعیت را قبل از عکاسی بررسی کنید و سپس برای تنظیمات تصمیم بگیرید، هیستوگرام را چک کنید، نوردهی روشنی‌ها را تنظیم کنید و مطمئن شوید هیستوگرام به سمت راست برش نخورده است (افزایش روشنی‌ها) و سپس بر همین اساس تنظیمات را انجام دهید. متأسفانه ممکن است سایه‌های عمیقی وجود داشته باشند اما می‌توانید ایزوی خود را تا حدی که نویز نداشته باشید افزایش دهید سپس می‌توانید سایه‌ها را در لایت‌روم بدون وجود نویز یا با وجود نویزی قابل قبول تنظیم کنید.

البته نویز تا زمانی که بر زیباشناسی تصویر و ترکیب‌بندی یا روایت عکاسی خیابانی تأثیر نگذارد مشکل‌ساز نیست. بااین‌حال نور بیش از اندازه در اغلب موارد می‌تواند تصویر را خراب کند. در نتیجه برای تنظیمات عکاسی خیابانی در شب، هیستوگرام دومین دوست خوب شما است.

جستجوی سوژه

روشنایی‌ها، سایه‌ها، بافت‌ها، جزئیات، کنتراست و هایلایت‌ها از عناصری هستند که می‌توانید در عکاسی شب برای برجسته نشان دادن تصاویر خود به کار ببرید. در ادامه به چند نمونه از این تصاویر نگاه می‌کنیم:

تصویر نهایی ادغام نورها

تصویر ادغام‌شده‌ی نهایی

تصویر با نوردهی مناسب

تصویر با نوردهی مناسب

تصویر با نوردهی کم

تصویر با نوردهی کم

در تصویر فوق لامپ خیابانی با انعکاس نور روی دیوار و سنگفرش جزئیات بیشتری را نشان می‌دهد و عکاس هم این جزئیات را نمایش داده است. به هایلایت‌های زیبا در لبه‌ها و برآمدگی‌های دیوار و جزئیات برگ‌های پلاسیده دقت کنید. ببینید که هایلایت‌ها چگونه با ظرافت روی سایه‌ها فرود آمده‌اند. عکاس سه تصویر فوق با نوردهی‌های مختلف را با یکدیگر ترکیب کرده تا از بهترین بخش هر تصویر استفاده کند.

پنجره ها و رویاها

پنجره‌ها و رویاها

تصویر فوق انعکاس نور لامپ روی ساختمان را نشان می‌دهد. نورهای داخل پنجره انعکاسی ندارند. اگر لامپ وجود نداشت پنجره‌ها دیده نمی‌شدند و پیام تصویر از بین می‌رفت. نور لامپ خیابانی عامل زیبایی پنجره است و سایه‌های ظریفی را در اطراف آن نشان می‌دهد. این نور داستانی را روایت می‌کند و این پرسش‌ها را در ذهن بیننده ایجاد می‌کند: چرا فقط یک نور در خیابان وجود دارد؟ در خانه چه می‌گذرد؟

استفاده از فیلتر برای عکاسی در شب

این نیم‌سایه‌ی درخشان دورتادور لامپ با فیلتر Tiffen Pro Mist به وجود آمده است که حالتی جوی را به لامپ می‌بخشد. در این تصویر لامپ پیاده‌رو و جاده‌ها را روشن‌ کرده و اجازه می‌دهد عکاس از پیاده‌رو و خطوط زرد کنار آن به عنوان خطوط راهنما استفاده کند. ببینید لامپ خیابانی چگونه سایه‌ای جذاب را به وجود آورده و لامپ‌های دیگر چگونه به ایجاد عمق در فاصله‌ی دورتر کمک کرده‌اند.

فیلتر برای عکاسی در شب

سوژه‌ی اصلی تصویر فوق لامپ خیابانی است که در مرکز تصویر قرار گرفته و به ایجاد تقارن کمک می‌کند. این لامپ همچنین جزئیات دیوار و سنگفرش را روشن می‌کند و با ایجاد سایه‌های جذاب اطراف ناحیه‌ی روشن به زیبایی بصری تصویر می‌افزاید. تصور کنید اگر لامپی وجود نداشت تنها مجموعه‌ای از پنجره‌ها را می‌دیدید و هیچ سرنخ بصری برای خلق تصویر زیبا وجود نداشت.

ایجاد نور محیطی

این لامپ خیابانی به زیبایی خانه و درهای قرمز را روشن کرده و به ایجاد عمق و فرم در تصویر کمک کرده است به‌طوری‌که می‌توانید جزئیات سایه را روی دیوارها و پشت خانه ببینید. خود لامپ خیابانی هم سوژه‌ای جذاب است و به مخاطب چشم‌انداز خیابان را نشان می‌دهد. حالا تصور کنید لامپی وجود نداشت. خانه به نظر تخت و یکنواخت می‌رسید.

تأثیر لامپ خیابانی بر محیط

در تصویر فوق اگر لامپی در کوچه نبود، پیاده‌رو در تاریکی فرو می‌رفت و تنها در دوردست لامپی نمایان بود.

کنتراست نور لامپ

لامپ‌های خیابانی در این تصویر دارای رنگ‌هایی قوی هستند و جلوه‌ای زیبا را به وجود می‌آورند. رنگ نارنجی لامپ در برابر آسمان در ساعت آبی کنتراست بالایی به تصویر می‌بخشد. لامپ سبز هم به عنوان عنصری رازآلود عمل می‌کند.دفعه‌ی بعد که خواستید در شب عکاسی کنید، به دنبال لامپ‌های خیابانی بروید و سپس سوژه‌ی خود را زیر نور لامپ‌ها پیدا کنید؛ سعی کنید تصویرتان روایت‌گر باشد و رازی بصری را در خود داشته باشد.

درباره‌ی مؤلف: جو ردسکی عکاس هنری و دوستدار موسیقی مستقر در بریتانیا است. عقاید مطرح‌شده در این مقاله عقاید و دیدگاه‌های شخصی هنرمند هستند. می‌توانید آثار ردسکی را در وب‌سایت و حساب‌های او در شبکه‌های اجتماعی به نام joeredski ببینید.

 

 

منبع