نویسنده:
بازدید: 479 بازدید

حتما تاکنون در اینستاگرام با تصاویر بامزه‌ای از غذاها روبه‌رو شده‌اید که در عین جذابیت، ترکیب‌بندی بسیار خوبی دارند. برای ثبت تصاویر تخت از غذاها لازم است دوربین خود را در زاویه‌ی ۱۸۰ درجه بالای سوژه قرار بدهید؛ به‌طوری‌که به نظر برسد سوژه به‌صورت تخت روی یک سطح قرار گرفته است.

محبوبیت تصاویر تخت در اینترنت رو به افزایش است؛ در نتیجه خالی از لطف نیست با روش ثبت این تصاویر آشنا شوید. در ادامه نکاتی برای افزایش کیفیت عکس‌های غذا ارائه می‌دهیم.

در انتخاب سوژه دقت کنید

در تصاویر تخت تقریبا همه چیز خوب به نظر می‌رسد؛ فقط باید توجه داشته باشید کدام سوژه‌ها را رو به دوربین قرار می‌دهید. برای مثال ممکن است یک کیک در حالت عادی ظاهر خوبی داشته باشد؛ اما در تصاویر تخت از نمای بالا چندان جذاب به نظر نرسد و فقط به شکل یک دایره‌ی تزئین‌شده ظاهر شود؛ اما اگر کیک را به چند برش تقسیم کنید، تصویر تخت می‌تواند بهترین انتخاب باشد. در نتیجه از تغییر و برش سوژه‌ها نترسید.

انتخاب سوژه‌ها

اضافه کردن لایه

اضافه کردن لایه به تصاویر تخت نکته‌ی مهمی است. برای اضافه کردن لایه می‌توانید عناصری را به قسمت زیر و بالای سوژه اضافه کنید. به این ترتیب عمقی به تصاویر تخت اضافه می‌شود. یک لایه می‌تواند هر چیزی مثل بشقابی که غذا روی آن قرار دارد تا ذرات نمک در بالای آن باشد.

استفاده از فضای منفی

فضای منفی به بخشی از تصویر گفته می‌شود که هیچ چیز در آن وجود ندارد. لزوما تمام تصاویر تخت نباید فضای منفی داشته باشند؛ زیرا نمای بسته و شلوغ‌تر برای برخی سوژه‌ها مناسب‌تر است؛ اما گاهی می‌توان فضایی برای تنفس به تصاویر بخشید. اضافه کردن فضای منفی می‌تواند تعادل عکس را افزایش بدهد و ظاهری جذاب به آن‌ ببخشد. فضای منفی همچنین برای کار با برندها و در نظر گرفتن فضایی برای لوگو یا متن مناسب‌تر است.

استفاده از فضای منفی

تم‌های رنگی ساده‌

توصیه می‌شود برای تصاویر تخت از تم رنگی ساده استفاده کنید. اگر کادر بزرگی دارید و تعداد عناصر زیاد است، استفاده از رنگ‌های روشن می‌تواند حس شلوغی را افزایش بدهد و برای بیننده گیج‌کننده باشد. در این صورت، از دو یا سه رنگ مختلف و چند تن رنگی خنثی استفاده کنید. به این ترتیب سوژه با بافت‌ها و شکل‌ها به چشم‌ می‌آید؛ البته می‌توان رنگ‌های روشن را هم به شیوه‌ای صحیح به کار برد.

تم رنگی

بخشی از عناصر و سوژه‌ها را خارج از کادر قرار بدهید

قرار دادن بخشی از عناصر و سوژه‌ها در خارج از کادر روشی عالی برای افزودن روایت بصری به تصویر است. به این طریق بیننده به فکر واداشته می‌شود و جذابیت روایی تصویر افزایش می‌یابد.

ترکیب‌بندی خارج از قاب

قرار دادن اشیا خارج از قاب

کار با گشودگی دیافراگم

معمولا در تصاویر تخت توصیه می‌شود از عدد f بزرگ (مثل f7 تا f11) استفاده شود. به این طریق کل سوژه‌ها در فوکوس قرار می‌گیرند و همه چیز واضح به نظر می‌رسد.اما گاهی ارتفاع سوژه‌ها بیشتر است و می‌توانید از گشودگی‌های دیافراگم عریض‌تر (عدد f کوچک‌تر) استفاده کنید. به این ترتیب تصاویر تخت ظاهری متفاوت و برجسته به خود می‌گیرند.

***

درباره‌ی مؤلف: امی پریسکات عکاس حرفه‌ای و عکاسی از غذا، ترکیبی از دو موضوع مورد علاقه‌ی او است: غذا و عکاسی. پریسکات از دنیاگیری ویروس کرونا و دوران قرنطینه حداکثر استفاده را برای ساخت ویدئوهای یوتیوب و کمک به افراد در یادگیری عکاسی ارائه داده است.

منبع