نویسنده:
بازدید: 420 بازدید

 فصل پاییز برگ‌ درختان طلایی رنگ می‌شوند و جوّی جادویی به‌وجود می‌آورند. درادامه به چند نکته درباره‌ی عکاسی پاییزی اشاره شده است.

۱. استفاده از لنز تله

عکاسی از درختان و جنگل‌ها کار سختی است. با استفاده از لنزهای تله و فوکوس روی بخش‌های کوچک‌تر می‌توانید از بی‌نظمی تصویر جلوگیری کنید. عکاسی از جنگل به تمرین نیاز دارد. در ابتدا باید به‌دنبال بخش‌های تمیز و کمی منظم جنگل بروید و با نگاه‌کردن به داخل ویوفایندر، چشم‌اندازهای کوچک را پیدا کنید.

استفاده از لنز تله

عکاسی با لنز تله از درختان برای جلوگیری از بی‌نظمی

۲. مسیرها و جاده‌ها

مسیرها گزینه‌های مطلوبی برای خلق تصاویر پاییزی هستند. عکاسی از مسیرهای جنگل‌ پاییزی باعث افزایش کنتراست بین جاده‌ی تک‌رنگ و درختان رنگارنگ اطراف می‌شود.

عکاسی از جاده پاییزی

جاده‌ای در میان جنگلی با رنگ‌های متنوع پاییزی

۳. مه

عکاسی از جنگل‌های پاییزی با جوّ مه‌آلود، به خلق تصاویری سورئال منجر می‌شود. جنگل‌ها معمولا محیطی بی‌نظم دارند و باید به ترکیب‌بندی آن‌ها دقت کرد؛ اما مه با تقسیم جنگل به لایه‌های مجزا، عکاسی را آسان‌تر می‌کند. ناگفته نماند مه فضایی اسرارآمیز به‌وجود می‌آورد.

عکاسی از مه پاییزی

مه غلیظ در جنگلی با کنتراست رنگی فراوان

۴. پرتوهای نور

پرتوهای نور معمولا در آسمان‌های صاف و رطوبت زیاد ظاهر می‌شوند. این پرتوها معمولا در ساعت‌های مختلف روز خودنمایی می‌کنند؛ اما معمولا یک یا دو ساعت پس از طلوع آفتاب، در زیباترین موقعیت قرار دارند. در این هنگام، خورشید در قسمت پایین افق است و پرتوهای نور آن بین درختان پخش می‌شوند.

عکاسی از پرتوهای نور پاییزی

پرتوهای نور راه خود را در جنگل پیدا می‌کنند.

۵. دقت به چشم‌اندازهای کوچک‌تر

سعی کنید به چشم‌اندازهای کوچک‌تر دقت کنید. این چشم‌اندازها می‌توانند در فاصله‌ی بسیار دوری قرار داشته باشند که ثبت آن‌ها با لنز ۴۰۰ میلی‌متری ممکن باشد. برای مثال، جنگل تاریکی را در نظر بگیرید که پرتو نوری روی یکی از درخت‌ها تابیده است.

چشم اندازهای کوچک

درختی کوچک در بخش تاریک جنگل، تنها یک پرتو نور این درخت را روشن کرده است (ثبت‌شده با لنز ۴۰۰ میلی‌متری).

۶. مسیر نور را دنبال کنید

جنگل‌های پاییزی با درختان و نور طلایی فرصت مناسبی برای عکاسی به‌وجود می‌آورند؛ اما نور به‌طور پیوسته تغییر می‌کند و با هر تغییر نور ترکیب‌بندی جدیدی به‌وجود می‌آید. در این شرایط، باید سریع واکنش نشان دهید؛ زیرا فرصت از دست می‌رود. این کار مانند رقصیدن با نور است. ریتم را پیدا و همراه‌با نور در جنگل حرکت می‌کنید. عکاسی از جنگل کار دشواری است؛ اما نتایج جذابی می‌دهد. در صبح زیبای جنگلی، می‌توانید تصاویر جذابی را خلق کنید.

مسیر نور

بخش‌های مختلف شاخه‌های جنگل با حرکت نور تغییر می‌کنند و فرصت‌های جدیدی برای عکاسی به‌وجود می‌آورند.

۷. خلاقیت با ستاره‌ی خورشیدی

اگر به ستاره‌های خورشیدی علاقه دارید، می‌توانید تصاویر خلاقانه‌ای را در جنگل‌ها خلق کنید. با تنظیم موقعیت خورشید دربرابر شاخه یا درخت و بستن گشودگی دیافراگم (f/14 – f/22) می‌توانید این ستاره‌های زیبا و کوچک را خلق کنید. شکل ستاره‌ی خورشیدی به نوع لنز هم وابسته است. لنزهای کیت معمولا ستاره‌های جذابی خلق نمی‌کنند؛ اما لنزهای دیگر نتایج بهتری دارند. تصویر زیر با لنز تمرون ۲۸-۷۵ f/2.8 سونی مانت E ثبت شده است.

ستاره خورشیدی

این تصویر زیبا با تنظیم موقعیت خورشید بین دو درخت و تنظیم گشودگی دیافراگم f/14 خلق شده است

۸. خلق تصاویر واید

با اینکه تصاویر تله در جنگل جذاب‌تر هستند، گاهی می‌توانید زاویه‌های واید را هم تجربه کنید. با استفاده از شاخه‌ یا قارچی که در پیش‌زمینه قرار دارد، می‌توانید جلوه‌های خلاقانه‌ای را خلق کنید.

خلق تصاویر واید

خلق جلوه‌ای سه‌بعدی با لنز ۱۲ میلی‌متری

۹. به بالا نگاه کنید

گاهی هنگام عکاسی با لنز واید، سعی کنید به بالا نگاه کنید و قاب خود را براساس شکل شاخه‌ها در آسمان تنظیم کنید.

نگاه به بالا

گاهی برای رسیدن به نتایج خلاقانه به بالا نگاه کنید.

۱۰. ایجاد قاب

با عکاسی از داخل برگ‌ها در پیش‌زمینه، می‌توانید تصاویری خلاق با عمق زیاد خلق کنید. برای این کار، لنز خود را درون برگ‌های زرد قرار دهید و روی پس‌زمینه فوکوس کنید.

ایجاد قاب

به شاخه‌ها و برگ‌های درخت در پیش‌زمینه نزدیک شوید و از داخل آن‌ها عکاسی کنید. در این حالت، می‌توانید قاب پاییزی زیبایی را خلق کنید. بکوشید برای تغییر عمل میدان از انواع گشودگی دیافراگم بهره ببرید.

۱۱. عکاسی در نور کم

معمولا در وضعیت نور شدید، عکاسی در جنگل کار دشواری است. سعی کنید نور را کاهش دهید و با لنز تله روی برگ‌های جذاب درختان جنگل فوکوس کنید. خروجیِ کار مانند استفاده از فلش است. بخش زیادی از قاب تصویر تاریک است و تنها بخشی از آن به‌درستی نورپردازی می‌شود.

عکاسی در نور کم

تصویر با نور کم که اکثر بخش‌های آن تاریک هستند. در این تصویر، گویی از فلش استفاده شده است؛ اما درواقع نور طبیعی خورشید است که بخشی را روشن کرده.

۱۲. از لحظه لذت ببرید

شکار لحظه‌ای زیبا در جنگل ممکن است گیج‌کننده باشد. فرصت‌های زیادی پیش رویتان قرار دارد که نمی‌دانید کدام را ثبت کنید. در این وضعیت، کمی استراحت و هوای تازه تنفس کنید و لحظه‌ی زیبایی را دریابید که در آن هستید. در مرحله‌ی پردازش نهایی، می‌توانید کمی تصاویر را درخشان کنید. بدین‌ترتیب فضایی رؤیایی خلق می‌شود.

منبع