نویسنده:
بازدید: 377 بازدید

نحوه ساخت تصاویر گیف در گوشی اندروید

فایل گیف یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای انتقال منظور یا حتی اشتراک‌گذاری ویدیو در شبکه‌های اجتماعی به حساب می‌آید. امروزه کاربران می‌توانند با ابزارهای متفاوتی مبادرت به ساخت گیف کنند و ایجاد چنین فایل‌هایی در موبایل هم بسیار راحت‌تر از گذشته شده است. در این مقاله به معرفی چندین روش، ابزار و اپ برای ساخت گیف با گوشی اندرویدی خواهیم پرداخت که تبدیل فیلم‌ها، سریال‌ها و ویدیوهای دوستان و آشنایان به فایل‌های متحرک با قابلیت ارسال به دیگران را ممکن می‌کنند.

فرمت GIF چیست و چه کاربردی دارد؟

عبارت GIF نام اختصاری برای قالب مبادله گرافیک (Graphics Interchange Format‌) است که نمونه‌ای از تصاویر با فرمت بیت‌مپ به حساب می‌آید و برای نخستین‌بار به وسیله دانشمند علوم رایانه، «استیو ویلهایت»‌ در اواخر دهه هشتاد میلادی معرفی شد. در شروع فایل‌های گیف به عنوان روشی برای دانلود سریع از راه شبکه شرکت کامپیوسرو (یکی از نخستین ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت تجاری در ایالات متحده)‌ در نظر گرفته شده بود.

اما بعد از گذشت چند سال، قابلیت نمایش انیمیشن‌ها هم به این فرمت اضافه شد و درانتها برای انتشار گسترده تحت بازبینی قرار گرفت.

 

ساخت تصاویر گیف در گوشی

امروزه فایل‌های گیف به صورت وسیعی در سطح وب و پلتفرم‌های گوناگون استفاده می‌شوند. به علت حجم تقریباً کم فایل‌های آن نسبت به ویدیوهای دارای رزولوشن بالا، گزینه‌ای مطلوب برای نمایش تصاویر متحرک به حساب می‌آید. در بعضی شبکه‌های اجتماعی مانند ردیت، انجمن‌های کاربری اختصاصی (مانند r/GIFs) برای ساخت و انتشار فایل گیف وجود دارد که به شکل منظم مبادرت به اشتراک‌گذاری فایل‌های جدید می‌کنند.

ساخت گیف با گوشی اندرویدی با GIPHY

پلتفرم GIPHY که در سال ۲۰۱۳ به شکل عمومی در اختیار کاربران قرار گرفت، یکی از محبوب‌ترین ابزارها برای ایجاد فایل‌های گیف به حساب می‌آید و می‌توان از آن برای ساخت گیف با گوشی اندرویدی هم استفاده کرد. وب سایت این سرویس دیتابیس عظیمی از فایل‌های گیف را داخل خود جای داده است و علاقه‌مندان می‌توانند با به کار گیری اپلیکیشن مخصوص اندروید آن هم مبادرت به ایجاد تصاویر سفارشی نمایند.

بعد از نصب و ورود به اپلیکیشن GIPHY در شروع با گالری گیف‌های آن مواجه خواهید شد که می‌توانید با گشت و گذار و جستجو در آن به موارد دلخواه خود دسترسی داشته باشید. اگر آشنایی چندانی با فایل گیف ندارید، این قسمت، مکان مناسبی برای مشاهده قابلیت‌های گوناگون فرمت گیف و نمونه‌های ساخته شده به یاری آن خواهد بود.

ساخت تصاویر گیف در گوشی اندروید 2

 

۱. برای شروع ساخت تصاویر در در اپلیکیشن GIPHY ابتدا کلید Create را در گوشه بالایی سمت راست لمس نمایید. اکنون آیکن تغییر دوربین مورد استفاده نشان داده می‌شود. در ضمن می‌توانید با مراجعه به تب پروفایل در گوشه پایینی سمت راست و بعد انتخاب آیکن دوربین و «+» در صفحه حساب کاربری، ساخت فایل‌های گیف را آغاز کنید.

۲. در پیام صدور مجوز دسترسی به دوربین، گزینه Allow Camera Access را انتخاب کنید.

۳. حالا در دو پنجره بعدی باز هم روی کلید Allow بزنید.

۴. اکنون گزینه I Agree را انتخاب کنید.

۵. برنامه GIPHY به شکل پیش‌فرض از دوربین اصلی موبایل برای ثبت ویدیوهای مورد نیاز استفاده می‌کند. با لمس آیکن دوربین در گوشه پایینی سمت راست می‌توانید آن را به دوربین سلفی تغییر دهید.

۶. در نوار ابزار پایینی اپ می‌توانید با سوایپ به چپ و راست به فیلترها و افکت‌های گوناگون دسترسی پیدا کنید که شامل ۱۱ مورد متنوع می‌شوند.

ساخت تصاویر گیف در گوشی اندروید 4

 

۷. با لمس کلید افکت یا فیلتر مد نظر می‌توانید یک فریم ایستا را به ثبت برسانید. اگر انگشت خود را روی کلید نگه دارید، انیمیشنی با فرمت گیف ایجاد خواهد شد. در ضمن اگر علاقه‌ای به به کار گیری فیلترها و افکت‌ها ندارید، تنها کافیست تا کلید سفید بزرگ را لمس کنید.

اگر درحال ساخت یک فایل انیمیشنی باشید، یک خط متحرک در حاشیه صفحه نمایش پدید خواهد آمد که با رسیدن آن به انتها، مدت زمان در نظر گرفته شده برای ضبط ویدیو به اتمام خواهد رسید.

۸. بعد از آن که ویدیو دلخواه خود را ضبط کردید، می‌توانید به آن ویدیوها یا تصاویر دیگری هم اضافه نمایید. در بخش پایینی نوار ابزار چهار کلید متفاوت در نظر گرفته شده است که به یاری آن‌ها می‌توان متن در ۹ رنگ گوناگون، ۸ افکت متنوع و استیکرهای متعدد را به فایل گیف افزود. در ضمن با لمس آیکن قیچی می‌توانید قسمت‌هایی از فایل ضبط شده را برش دهید.

۹. با انتخاب گزینه Crop که در گوشه بالایی سمت راست صفحه جای گرفته است قادر خواهید بود تا ابعاد متفاوتی را برای فایل خروجی خود در نظر بگیرید. به عنوان نمونه نسبت تصویر ۱ به ۱ از محبوبیت بیشتری در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان برخوردار است؛ درحالی که نسبت تصویر ۹ به ۱۶ (مانند استوری‌های اینستاگرام) بیشتر برای شبکه‌های اجتماعی کاربرد دارد.

نسبت‌های دیگری مانند ۳ به ۲ و ۴ به ۵ هم در دسترس کاربران قرار دارند.

 

ساخت تصاویر گیف در گوشی اندروید 6

۱۰. بعد از پایان مراحل ویرایش، آیکن فلش بنفش را لمس نمایید.

۱۱. در شرایطی که قصد بارگزاری خروجی را دارید، تگ‌های مربوط با فایل گیف ساخته شده را تایپ کنید.

۱۲. درانتها با انتخاب گزینه Share GIF قادر خواهید بود آن را از راه روش‌های گوناگون مانند پیامک، فیسبوک مسنجر، اسنپ چت و اینستاگرام به اشتراک بگذارید. در ضمن می‌توانید با لمس گزینه Save Video می‌توانید ویدیوی اصلی را روی حافظه ذخیره نمایید. کلید Save GIF هم برای ذخیره آفلاین فایل گیف در نظر گرفته شده است.

۱۳. برای بارگذاری آنلاین فایل‌های گیف روی دیتابیس سرویس، ابتدا تیک قرار گرفته در کنار گزینه Terms of Service agreement را بزنید و بعد کلید Upload to GIPHY را انتخاب نمایید.

ساخت گیف با گوشی اندرویدی با گالری سامسونگ

دارندگان گوشی‌های هوشمند سامسونگ می‌توانند به لطف ابزار داخلی تعبیه شده به وسیله سامسونگ در محصولات این شرکت، به آسانی از تصاویر موجود در گالری خود فایل‌های گیف ایجاد کنند. در ضمن می‌توانید به شکل مستقیم با اجرای برنامه دوربین، مبادرت به تهیه ویدیوهای مورد نیاز برای ساخت گیف کنید.

قبل طی کردن مراحل زیر، از به روز بودن نرم افزار دستگاه و اپلیکیشن مرتبط مطمئن شوید. برای انجام این کار تنها کافیست تا به بخش تنظیمات رفته و بعد وارد قسمت Software Update شوید. اگر آپدیتی برای موبایل شما قابل دسترس باشد، روی کلید Download and install بزنید و بعد طبق دستورالعمل‌های نمایش داده شده، باقی مراحل را سپری نمایید.

ایجاد فایل گیف با تصاویر گالری

۱. در شروع وارد اپلیکیشن Gallery شوید و بعد با نگه داشتن انگشت خود روی یک تصویر، حالت انتخاب همزمان چندین فایل را فعال سازید.

۲. روی آیکن More (سه نقطه در گوشه صفحه) بزنید.

۳. سپس در شروع گزینه Create را انتخاب کرده و در ادامه گزینه GIF را بزنید.

ساخت تصاویر گیف در گوشی اندروید 8

۴. حالا می‌توانید تصاویر انتخاب شده در بخش قبلی را بازبینی نمایید و تنظیماتی مانند سرعت و ترتیب پخش را تغییر دهید. تعدادی افکت در کنار المان‌های گرافیکی و استیکرها هم برای افزودن روی تصاویر در اختیار کاربر جای گرفته است.

۵. درانتها با لمس کلید Save می‌توانید فایل گیف خروجی را روی حافظه داخلی دستگاه ذخیره کنید. تصویر گیف ساخته شده در گالری قابل مشاهده خواهد بود و می‌توانید آن را در سایر اپلیکیشن‌ها به اشتراک بگذارید.

ساخت گیف با ویدیوهای گالری

برای ساخت گیف با گوشی اندرویدی سامسونگ نه‌تنها می‌توان از تصاویر موجود در گالری بهره گرفت، بلکه امکان به کار گیری ویدیوها هم وجود دارد. جهت انجام این کار مراحل زیر را طی نمایید:

۱. شبیه قسمت قبلی در شروع وارد برنامه گالری شوید.

۲. یکی از ویدیوهای مد نظر را انتخاب کرده و بعد گزینه Play video در پایین صفحه را بزنید.

۳. بعد از شروع پخش ویدیو، تنها کافیست تا صفحه نمایش را لمس نمایید و بعد کلید GIF را از گوشه بالایی سمت راست انتخاب نمایید یا ویرایشگر ساده فایل باز شود. در این قسمت می‌توانید با برش ویدیو، قسمت‌های دلخواه را گزینش نمایید یا تنها بخشی از ویدیو را برای ساخت گیف در نظر بگیرید.

 

ساخت تصاویر گیف در گوشی اندروید 10

۴. با لمس کلید 1.0x می‌توانید سرعت پخش ویدیو را تغییر دهید. به عنوان نمونه حالت 2.0x می‌توانید ویدیوها را سریع‌تر و حالت 0.5x قادر است کندتر نمایش دهد.

۵. در اتمام روی آیکن فلش بزنید تا جهت پخش فایل مشخص شود. می‌توانید جهت پخش را معکوس نمایید.

۶. با انتخاب گزینه Save قادر خواهید بود تا فایل خروجی گیف را روی حافظه داخلی دستگاه ذخیره کنید.

ساخت گیف با گوشی اندرویدی با دوربین سامسونگ

یکی دیگر از راهکار‌های ساخت فایل‌های گیف در موبایل‌های سامسونگ، استفاده مستقیم از اپلیکیشن دوربین است.

۱. برای شروع وارد برنامه دوربین (Camera) شوید.

۲. در درون اپلیکیشن به قسمت تنظیمات (آیکن چرخ‌دنده) بروید.

 

ساخت تصاویر گیف در گوشی

۳. گزینه Hold Shutter button to را انتخاب کرده و در ادامه از منوی کشویی باز شده روی گزینه Create GIF بزنید.

۴. برای شروع ضبط ویدیوها جهت ساخت فایل گیف، کلید شاتر (دکمه سفید بزرگ در وسط صفحه) را فشرده و نگه دارید. با رها کردن شاتر، پروسه ضبط نیز متوقف می‌شود. فایل خروجی بصورت اتوماتیک در حافظه داخلی دستگاه ذخیره می‌شود.

ساخت گیف با گوشی اندرویدی با اسمارت سلکت

یکی از قابلیت‌های منحصربه‌فرد گوشی‌های هوشمند سامسونگ، ویژگی Smart Select است که امکان ضبط قسمتی از صفحه و تبدیل آن به فایل گیف جهت به اشتراک‌گذاری آسان را فراهم می‌سازد. در ضمن کاربران می‌توانند مبادرت به ویرایش فایل‌های ضبط شده و افزودن متن و استیکرها به آن‌ها کنند.

۱. ابتدا به قسمت تنظیمات (Settings) بروید و بعد وارد منوی Display شوید.

۲. به پایین منو رفته و گزینه Edge Panels را فعال کرده و بعد روی آن بزنید.

۳. حالا از بخش Panels گزینه Smart select را انتخاب نمایید.

۴. اکنون در هر قسمت از محیط گوشی می‌توانید ویدیوها یا تصاویر را به فایل‌های گیف تبدیل نمایید.

 

ساخت تصاویر گیف در گوشی اندروید 13

۵. پس مشخص شدن قسمت مد نظر برای ضبط، با سوایپ از حاشیه چپ یا راست صفحه نمایش، منوی اج پنل را باز نمایید. در ادامه به فهرستی از قابلیت‌ها دسترسی خواهید داشت که در ما بین آن‌ها باید گزینه Animation را انتخاب کنید.

۶. اگر بخواهید از یک ویدیوی یوتیوب، فایل گیف تهیه نمایید، اسمارت سلکت سامسونگ می تواند بصورت اتوماتیک فریم پخش ویدیو را شناسایی و انتخاب کند. در ضمن می‌توانید به شکل دستی هم حاشیه‌های کادر را با درنظر گرفتن قسمت مورد نظر تغییر دهید.

۷. برای شروع پروسه ضبط روی کلید Record بزنید.

۸. با متوقف کردن ضبط، به پیش‌نمایشی که فایل خروجی دسترسی خواهید داشت که بصورت اتوماتیک در حافظه داخلی گوشی ثبت می‌شود.

در انتها

روش های متفاوتی برای ساخت تصاویر گیف وجود دارد اگر شما نیز راه بهتر و آسانتری را سراغ دارید آن را با کاربران فایل گپ در میان بگذارید

منبع : makeuseof