نویسنده:
بازدید: 370 بازدید

سلامت باتری در گوشی های اندرویدی چه اهمیتی دارد ؟

باتری یکی از مهمترین قطعات سخت افزاری تجهیزات الکترونیکی شبیه گوشی‌های هوشمند است، چرا که بدون وجود باتری سایر قطعات نیز عملاً بلااستفاده خواهند شد. در مورد گوشی‌های تلفن همراه، یکی از مواردی که همیشه خریداران به آن توجه دارند، طول عمر باتری است. در حقیقت، هیچ کس دوست ندارد که در میانه روز و زمانی که دسترسی به اتصال برق ندارد، به یکباره با پایان شارژ باتری روبرو شود. البته باید دقت داشت که سلامت باتری هم به اندازه طول عمر آن مهم است و حتی اگر گوشی شما فعلاً با مشکل نگهداری شارژ پیش رو نیست، باید از سلامت باتری نیز اطمینان داشته باشید.

متأسفانه برخلاف گوشی‌های آیفون، در دستگاه‌های اندرویدی آزمایش سلامت باتری رویه چندان ساده‌ای ندارد و در بعضی مواقع مجبور به به کار گیری اپ‌های شخص ثالث خواهید بود. اما در هر حال، این کار خیلی هم سخت نیست و اگر در ادامه مقاله با فایل گپ همراه باشید، شیوه کار را به شکل قدم به قدم آموزش خواهیم داد.

آزمایش سلامت باتری در گوشی‌های سامسونگ

شرکت کره‌ای سامسونگ یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان گوشی‌های اندرویدی است و خبر خوب اینکه یک برنامه ویژه با نام Samsung Members بر روی گوشی‌های این شرکت وجود دارد که به مدد آن می‌توانید از میزان سلامت باتری گوشی باخبر شوید. البته، اگر به هر علتی این برنامه را در گوشی خود نصب شده ندارید، می‌توانید با مراجعه به گوگل پلی استور آن را دانلود نمایید.

ابتدا باید صفحه را از لبه بالایی آن به سمت پایین بکشید تا کشوی مرتبط به تنظیمات سریع باز شود. بعد از آن نیز باید با لمس آیکون چرخ دنده وارد صفحه تنظیمات گوشی شوید.

تست سلامت باتری

در مرحله بعد، صفحه را به پایین بروید و روی گزینه Battery and Device Care لمس نمایید.

تست سلامت باتری

حال باید گزینه Diagnostics را از قسمت Additional Care انتخاب نمایید.

تست سلامت باتری

با انجام این عمل برنامه Samsung Members اجرا خواهد شد که چندین آیکون گوناگون را برای آزمایش بخش‌های گوناگون گوشی در اختیارتان می‌گذارد. بر روی آیکون Battery Status لمس نمایید. دقت نمایید که اگر برای اولین بار بار روی این آیکون لمس می‌نمایید، هیچ علامت چک مارک آبی رنگی را مشاهده نخواهید کرد (برخلاف تصویر پایین).

تست سلامت باتری

حالا می‌توانید اطلاعاتی را در مورد باتری گوشی مشاهده نمایید. قسمتی که با نام Life مشخص شده مرتبط به وضعیت سلامت باتری است و در مقابل آن یکی از سه گزینه Good (خوب)، Normal (معمولی) و Weak (ضعیف) را مشاهده خواهید کرد.

تست سلامت باتری

روش‌های دیگر برای آزمایش سلامت باتری در اندروید

اگر گوشی شما از سری گلکسی سامسونگ نیست، روش دیگری برای آزمایش سلامت باتری وجود دارد که می‌توانید آن را امتحان نمایید.

در این روش از کدهای مخفی سیستم عامل اندروید مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته، این کدها احتمال دارد در بعضی دستگاه‌ها و شبکه‌های مخابراتی کار نکنند.

برای آزمایش سلامت باتری در گوشی اندرویدی خود می‌توانید کد *#*#4636#*#* را در شماره‌گیر گوشی وارد کرده و بعد دکمه برقراری تماس را لمس نمایید. بعد از این کار، اگر گوشی شما از کد مذکور پشتیبانی کند، صفحه‌ای با عنوان Testing را مشاهده خواهید کرد. در این صفحه گزینه‌هایی در اختیارتان قرار می‌گیرد که البته در هر گوشی احتمال دارد متفاوت باشند. اگر گزینه‌ای با عنوان Battery information مشاهده می‌نمایید، بخت با شما یار است و از این قسمت به آسانی می‌توانید از وضعیت سلامت باتری باخبر شوید. در اینجا هم عبارت مقابل Battery health وضعیت باتری را نشان می‌دهد.

تست سلامت باتری

اگر هیچکدام از راه کار‌های بالا برایتان جوابگو نبود، در این حالت چاره‌ای جز نصب برنامه شخص ثالث نخواهید داشت. برنامه‌های متعددی برای آزمایش سلامت باتری و سایر بخش‌های گوشی طراحی شده‌اند اما یکی از بهترین‌ها در این زمینه، AccuBattery است که می‌توانید آن را به رایگان از گوگل پلی دانلود نمایید.

تست سلامت باتری

البته، باید توجه نمایید که این برنامه به محض نصب شدن نمی‌تواند وضعیت باتری گوشی را مشخص کند و باید چند بار رویه شارژ و تخلیه شدن باتری را زیر نظر گرفته و بعد نتیجه را اعلام کند. براین اساس، پس از اینکه AccuBattery نصب کردید، چند روز با گوشی خود کار نمایید و بعداً با مراجعه به این اپلیکیشن وضعیت سلامت باتری را مورد بررسی قرار دهید. این برنامه حتی ظرفیت باتری را هم تخمین می‌زند و می‌توانید آن را با ظرفیت اسمی درج شده در مشخصات گوشی قیاس نمایید.

تست سلامت باتری

با این راهکار‌هایی که ارائه شد، در تمامی گوشی‌های اندرویدی می‌توانید از وضعیت سلامت باتری مطلع شده و در شرایطی که باتری در آستانه خرابی قرار داشته باشد، آن را عوض کنید. شما نیز اگر روش های بهتری برای آزمایش سلامت باطری تلفن همراه خود می شناسید آن را از طریق بخش نظرات با سایر کاربران فایل گپ به اشتراک بگذارید.

منبع : howtogeek