نویسنده:
بازدید: 320 بازدید
زمان مطالعه: 20 دقیقه

روش های غیرفعال کردن آپدیت در ویندوز 11

بروزرسانی‌های ویندوز اغلب ویژگی‌های جدیدی را به سیستم‌عامل اضافه می‌کند و موجب ارتقا عملکرد و رفع اشکال‌های قبلی می‌شود. به‌صورت پیش‌فرض این بروزرسانی‌ها همیشه به‌صورت اتوماتیک دانلود و نصب می‌شوند اما این موضوع بنا به‌دلایلی چون افزایش مصرف و پایان غیرمنتظره حجم اینترنت چندان به مذاق بعضی از کاربران خوش نمی‌آید.

غیرفعال کردن آپدیت در ویندوز 11

علاوه‌براین هر آپدیتی که منتشر می‌شود عموماً دارای یک سری از مشکلات شناخته‌شده یا حتی ناشناخته هستند که در کارکرد اکثر دستگاه‌های دریافت کننده‌ی آن مشکلی ایجاد نمی‌کنند اما در موارد معدودی احتمال دارد موجب بروز باگ یا خطا در بعضی از سیستم‌ها شوند به‌طوری که حتی مایکروسافت جلوی انتشار عمومی بروزرسانی را می‌گیرد.

البته که ضرف چند سال اخیر بروزرسانی‌ها به‌گونه‌ای ساماندهی شده‌اند تا در طی فاز‌های انتشار گوناگون بررسی شده و در صورت پیدایش مشکل از ورود به فاز نهایی انتشار جلوگیری شود.

بااین‌حال این دسته از کاربران بلافاصله بعد از نصب ویندوز به‌دنبال راهی هستند که این پروسه را به‌طور موقت یا به‌کلی متوقف و غیرفعال کنند. گرچه تنظیمی به این اسم که مستقیماً دردسترس کاربران باشد در ویندوزهای ۱۰ و ۱۱ وجود ندارد، به‌روش‌های متفاوتی می‌توان این‌ کار را انجام داد که با دنبال کردن آن‌ها در این آموزش می‌توانید بروزرسانی‌های ویندوز را به‌طور موقت یا دائمی غیرفعال نمایید.

Pause updates یا به تعویق انداختن بروزرسانی ویندوز 11

نخستین و ساده‌ترین راه برای جلوگیری از دانلود و نصب خودکار بروزرسانی‌ها به کار گیری امکان Pause updates یا مکث کردن به‌روزرسانی ها است. همان‌طورکه از اسم آن مشخص است این یک روش موقت برای جلوگیری از انجام خودکار به‌رورزرسانی‌ها محسوب می‌شود که البته می‌توانید آن‌ را تمدید نمایید. این گزینه برای Windows 11 Home و Windows 11 Pro دردسترس است.

برای غیر فعال سازی موقت به‌روزرسانی‌ها ویندوز ۱۱، این مراحل را طی نمایید:

  • تنظیمات را باز نمایید و روی Windows Update کلیک نمایید.
  • روی منوی کشویی مقال Pause updates کلیک نمایید و تعداد هفته‌هایی (حداکثر پنج هفته) که تصمیم دارید به‌روزرسانی‌های خودکار ویندوز ۱۱ غیرفعال باشد، انتخاب نمایید.

به‌تعویق انداختن آپدیت ها

بعد از تکمیل مراحل، ویندوز ۱۱ به‌روزرسانی‌ها را در به مدتی که در تنظیمات مشخص کرده‌اید دانلود و نصب نمی‌کند. اگر در‌نظردارید به‌روزرسانی ها را از سر بگیرید، روی دکمه Resume updates در همین صفحه کلیک نمایید.

غیر فعال سازی خودکار ویندوز 11 با محدود کردن اتصال اینترنت

یک راه‌ ساده دیگر برای متوقف کردن بروزرسانی خودکار در ویندوز ۱۱ این می‌باشد که شبکه خود را به‌عنوان Metered connection یا یک اتصال اندازه‌گیری‌شده تنظیم نمایید. این ترفند مفید برای ویندوز 10 نیز کارآمد است.

در این روش ویندوز برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌های بالای مصرف داده در یک اتصال اندازه‌گیری‌شده، به‌روزرسانی‌های موجود را بررسی اما به‌طور اتوماتیک دانلود نمی‌کند. این امکان در هر شبکه‌ای من جمله وای‌فای و اترنت قابل تنظیم است تنها باید دقت داشت که برای جلوگیری از دانلود بروزرسانی‌ها در هر شرایطی باید این گزینه را برای هر شبکه‌ای که به آن وصل می‌شوید فعال نمایید؛ برای انجام این کار:

  • دکمه های Win + I را فشار دهید تا پنل تنظیمات باز شود.
  • در بخش سمت چپ، بخش Network & Internet را باز نمایید.
  • روی گزینه Properties برای شبکه وای فای یا اترنت خود کلیک نمایید.
  • به پایین بروید و Metered connection را فعال نمایید.

جلوگیری از آپدیت ویندوز 11 با تعریف اتصال meterd

غیر فعال سازی بروزرسانی های ویندوز 11 با رجیستری

رجیستری یکی از مسیرهای همیشگی برای اعمال تغییرات دلخواه در ویندوز بوده است. در مورد غیر فعال سازی بروزرسانی‌ها نیز می‌توانید از رجیستری استفاده نمایید:

  • regedit را منوی استارت جستجو نمایید. روی آن کلیک نمایید تا ویرایشگر رجیستری راه‌اندازی شود.
  • به مسیر زیر بروید:
HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREPoliciesMicrosoftWindows
  • در زیر کلید Windows، بررسی کنید که آیا کلید WindowsUpdate وجود دارد یا خیر. اگر وجود نداشت برای ایجاد یک کلید جدید، روی کلید Windows راست کلیک کرده و New > Key را انتخاب نمایید.

غیرفعال کردن آپدیت‌ها از طرق رجیستری

  • نام کلید را به WindowsUpdate تغییر دهید.
  • روی کلید WindowsUpdate جدید کلیک راست کرده و New > Key را انتخاب نمایید تا مجددا یک کلید جدید در زیرمجموعه WindowsUpdate ایجاد شود.

غیرفعال کردن آپدیت‌ها از طرق رجیستری-۲

  • نام کلید جدید را AU بگذارید و اینتر را فشار دهید.
  • روی کلید AU کلیک راست کرده و از بخش New گزینه DWORD (32-bit) Value را انتخاب نمایید.

غیرفعال کردن آپدیت‌ها از طرق رجیستری-۳

  • نامش را NoAutoUpdate بگذارید و اینتر بزنید.
  • روی دی‌ورد ایجادشده دوبار کلیک نمایید و مقدار آن را از 0 به 1 تغییر دهید.

غیرفعال کردن آپدیت‌ها از طرق رجیستری-۴

  • روی دکمه OK کلیک نمایید و دستگاه را ریستارت نمایید.

بعد از انجام مراحل بالا ویژگی بروزرسانی خودکار در ویندوز ۱۱ برای همیشه غیرفعال می‌شود. اما کماکان می‌توانید به‌صورت دستی به‌روزرسانی‌ها را از صفحه تنظیمات بروزرسانی نصب نمایید.

اگر در‌نظردارید این تغییرات را لغو نمایید، می‌توانید از همین دستورالعمل‌ها استفاده نمایید، اما در مرحله سوم، روی کلید WindowsUpdate کلیک راست کرده، گزینه Delete را انتخاب نمایید و دستگاه را دوباره راه اندازی نمایید.

غیر فعال سازی بروزرسانی خودکار ویندوز 11 با Group Policy

در ویندوز ۱۱ پرو و Enterprise می‌توانید از Local Group Policy Editor برای غیر فعال سازی دائمی بروزرسانی خودکار یا تغییر تنظیمات Windows Update برای تصمیم‌گیری در مورد سرویس‌دهی کامپیوترتان استفاده نمایید.

برای غیرفعال کردن دائمی به‌روزرسانی‌های خودکار ازطریق Group Policy در ویندوز ۱۱، از این مراحل استفاده نمایید:

  • gpedit.msc را در نوار جستجوی استارت جستجو نمایید. روی آن کلیک نمایید تا Local Group Policy Editor راه‌اندازی شود.
  • به مسیر Computer Configuration > Administrative Templates > Windows Components > Windows Update بروید.
  • دو مرتبه روی Manage end user experience کلیک کرده سپس در پنجره سمت راست روی Configure Automatic Updates دوبار کلیک نمایید.

۱- غیرفعال کردن آپدیت خودکار از طریق Group Policy

  • برای خاموش کردن دائمی به‌روزرسانی‌های خودکار در ویندوز ۱۱، گزینه Disabled را علامت بزنید.

۲-غیرفعال کردن آپدیت خودکار از طریق Group Policy

  • روی دکمه Apply و بعد OK کلیک نمایید.

بعد از تکمیل مراحل، ویندوز ۱۱ به‌طور اتوماتیک دانلود و نصب بروزرسانی‌ها را متوقف می‌کند. همانند روش قبل می‌توانید به‌صورت دستی به‌روزرسانی‌ها را از صفحه تنظیمات ویندوز بروزرسانی نصب نمایید.

اگر در‌نظردارید به‌روزرسانی‌های خودکار را مجددا فعال نمایید، می‌توانید از دستورالعمل‌های ذکرشده در بالا استفاده نمایید، اما در مرحله سوم به جای Configure Automatic Updates گزینه Not Configured را انتخاب نمایید.

غیر فعال سازی بروزرسانی ویندوز 11 با به کار گیری ابزار Windows Update Blocker

ابزار Windows Update Blocker یک برنامه مطلوب برای مسدود‌ کردن بروزرسانی‌ها است که برای ویندوز ۱۰ توسعه یافته اما در ویندوز ۱۱ نیز به خوبی کار می‌کند. این برنامه کنترل بیشتری را روی رفتار به‌روز‌رسانی سیستم‌عامل دراختیار کاربر قرار می‌دهد. در ادامه نحوه به کار گیری ابزار WUBlocker آورده شده است:

  • به صفحه Windows Update Blocker بروید و آن را دانلود نمایید.
  • پوشه zip را از حالت فشرده خارج کرده و فایل Wub.exe را اجرا نمایید؛ اگر ویندوز شما ۶۴ بیتی است، Wub_x64.exe را باز نمایید.
  • در پنجره بازشده Disable updates را انتخاب کرده و روی Apply Now کلیک نمایید.

غیرفعال کردن آپدیت ویندوز 11 با استفاده از ابزار WUBlocker

  • بعد از این کار وضعیت سرویس سبز می‌شود. برنامه را ببندید و کامپیوتر خود را دوباره راه اندازی نمایید.

در انتها اگر شما روش دیگر و مفیدتری برای این کار سراغ دارید آن را با ما و سایر کاربران فایل گپ از طریق بخش نظرات در میان بگذارید.

منبع : windowscentral