نویسنده:
بازدید: 431 بازدید

ناسا چند هفته پیش ویدئوی تایم‌لپس جدیدی از خورشید تحت عنوان «یک دهه از خورشید» منتشر کرد که طی چند وقت اخیر به‌دفعات در شبکه‌های اجتماعی از آن بازدید شده است. محتویات ویدئو دقیقا همان چیزی است که می‌توان از عنوانش برداشت کرد. ناسا با استفاده از ۴۲۵ میلیون تصویر ثبت‌شده توسط رصدخانه پویایی‌شناسی خورشید (SDO) توانسته ویدئوی بسیار جذابی را از خورشید خلق کند. ناگفته نماند رصدخانه پویایی‌شناسی خورشید در سال ۲۰۱۰ شروع‌به نظارت روی این ستاره کرده و تاکنون تصاویر بسیار زیادی را از آن به‌ثبت رسانده‌ است. در ویدئوی منتشرشده ازسوی ناسا، هر ثانیه معادل یک روز است. 

ویدئویی که ناسا منتشر کرده مجموعا یک ساعت زمان دارد و برای مشاهده‌ی نسخه‌ی باکیفیت آن بهتر است وارد یوتیوب شوید. این ویدئوی یک‌ساعته تمامی روزهای سپری‌شده‌ی خورشید را در بین ۲ ژوئن ۲۰۱۰ (۱۲ خرداد ۱۳۸۹) و ۲ ژوئن ۲۰۲۰ (۱۳ خرداد ۱۳۹۹) نشان می‌دهد. ناسا به‌همراه تایم‌لپس موردبحث توضیحاتی نیز ارائه داده است.

ناسا می‌گوید: «رصدخانه پویایی‌شناسی خورشید از مداری که در اطراف زمین است و در آن حضور دارد توانسته ۴۲۵ میلیون تصویر از خورشید با وضوح بالا بگیرد. این ۴۲۵ میلیون عکس طی ۱۰ سال اخیر ۲۰ میلیون گیگابایت داده تولید کرده‌اند. SDO در هر ساعت یک عکس از خورشید گرفته و ویدئویی که ما منتشر کرده‌ایم ۱۰ سال از عمر خورشید را در مدت‌زمان ۶۱ دقیقه نشان می‌دهد. ویدئو به‌وضوح افزایش و کاهش فعالیت خورشید را به‌تصویر می‌کشد که اتفاقی طبیعی است و در چرخه‌ی خورشیدی که ۱۱ سال طول می‌کشد رخ می‌دهد. تایم‌لپس جدید همچنین رویدادهایی درخورتوجه نظیر عبور سیاره‌های دیگر و فوران‌های خورشیدی را نشان می‌دهد».

نمای نزدیک منطقه فعال خورشید از نگاه SDO ناسا

در روز ۵ ژوئیه ۲۰۱۷ (۱۴ تیر ۱۳۹۶)، رصدخانه‌ی پویایی‌شناسی خورشید متوجه وجود منطقه‌ای فعال در این ستاره شد؛ منطقه‌ی فعال خورشید ناحیه‌ی خاصی از این ستاره است که میدان‌های مغناطیسی شدید و پیچیده‌ای در آن ایجاد می‌شود. تصویر بالا نمایی ترکیبی را از این لکه‌ی خورشیدی در نور مرئی و نور شدید ماوراءبنفش نشان می‌دهد. به‌لطف سیستم‌های تصویربرداری ویژه‌ی رصدخانه‌ی پویایی‌شناسی خورشید می‌توانیم طرح‌های مارپیچی‌شکلی را ببینیم که روی منطقه‌ی فعال خورشید قرار گرفته‌اند؛ این‌ها ذراتی هستند که در امتداد خطوط میدان مغناطیسی به‌حرکت در می‌آیند.

نکته‌ی جالب این است که در ویدئوی ۶۱ دقیقه‌‌ای ناسا فریم‌های تاریک کمی به‌چشم می‌خورند. ناسا در این زمینه نیز توضیحاتی ارائه داده و گفته دلیل اصلی این موضوع به زمین یا ماه مربوط می‌شود. درواقع ناسا می‌گوید زمین یا ماه هنگام عبور از بین SDO و خورشید، باعث می‌شوند مسیر دید SDO بسته شود. ظاهرا در سال ۲۰۱۶ نوعی خاموشی به‌نسبت طولانی اتفاق افتاده که دلیل اصلی آن به مشکل فنی خود SDO مربوط می‌شود. به‌همین دلیل است که در تایم‌لپس منتشرشده توسط ناسا، هنگامی که به سال ۲۰۱۶ برسید تصویر برای مدت‌زمانی خاص تاریک می‌شود. ناسا می‌گوید مشکل فنی SDO را در سال ۲۰۱۶ در مدت یک هفته برطرف کرده است.

به‌منظور مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل تایم‌لپس ناسا می‌توانید به صفحه‌ی این سازمان در یوتیوب مراجعه کنید. اگر می‌خواهید جزئیاتی بیشتر درباره‌ی تصاویر موجود در تایم‌لپس بدانید می‌توانید وارد وب‌سایت رسمی ناسا شوید. 

منبع