نویسنده:
بازدید: 451 بازدید

چگونه در ویندوز 10 اسکرین شات بگیریم

احتمالاً برایتان پیش آمده است که بخواهید از قسمتی از ویندوز یا صفحه‌ای در مرورگر اسکرین‌شات بگیرید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. برای گرفتن اسکرین‌‌شات در ویندوز ۱۰ روش‌های زیادی وجود دارد که می‌‌توانید برحسب نیاز و راحتی خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. مرورگرها ابزاری برای تهیه‌ی اسکرین‌‌شات از صفحات وب‌سایت‌ دارند؛ اما مطمئناً استفاده از این ویژگی‌ در ویندوز ۱۰ راحت‌تر خواهد بود.

برای گرفتن اسکرین‌‌شات در ویندوز ۱۰ دو ابزار داخلی Snip & Sketch و Snipping Tool و همچنین تعدادی میانبر صفحه‌کلید وجود دارد. مایکروسافت دو سال پیش ابزار Snip & Sketch را برای گرفتن عکس از صفحه در ویندوز 10 معرفی کرد؛ اما تغییری که اخیراً در این ابزار ایجاد کرده باعث بهبود آن شده است.

در این مطلب قصد داریم ۷ روش برای گرفتن اسکرین‌‌شات در ویندوز ۱۰ آموزش بدهیم. این روش‌ها شامل روش‌های داخلی ویندوز ۱۰ و چند میانبر دیگر می‌شوند. با فایل گپ همراه باشید.

اسکرین‌شات در ویندوز ۱۰ با ابزار Snip & Sketch

دسترسی به تصاویر، اشتراک‌گذاری و حاشیه‌نویسی با استفاده از ابزار Snip & Sketch آسان‌تر از ابزار قدیمی Snipping است. مطمئناً پس از امتحان کردن این ابزار دیگر به فکر استفاده از ابزار Snipping نخواهید افتاد.

ساده‌ترین راه برای دسترسی به این ابزار استفاده از دکمه‌های میانبر ویندوز + شیفت + S است. همچنین می‌توانید این اپ را در لیست الفبای دکمه‌ی استارت ویندوز بیابید یا نام آن را جست‌وجو کنید. در پنل اعلان نیز می‌توانید با جستجوی Screen snip به آن دسترسی پیدا کنید. اگر از جمله افرادی هستید که به‌دفعات به گرفتن اسکرین‌‌شات نیاز دارند، به شما پیشنهاد می‌کنیم برای راحتی کارتان این ابزار را به نوار وظیفه‌ی ویندوز پین کنید.

اسکرین‌شات در ویندوز ۱۰ با ابزار Snip & Sketch

پس از انتخاب ابراز، صفحه کمی تاریک می‌شود، ابزار بالا می‌آید و به شما امکان می‌دهد از میان چهار گزینه‌ی rectangular ،free-form ،window یا full-screen یکی را انتخاب کنید. پس از گرفتن اسکرین‌‌شات، عکس در کلیپ‌بورد ذخیره و به‌صورت یک اعلان‌ در گوشه پایینی سمت راست صفحه‌نمایش، نشان داده می‌شود. برای باز کردن عکس در Snip & Sketch روی آن کلیک کنید تا بتوانید روی آن یادداشت بنویسید، آن را ذخیره کنید یا به اشتراک بگذارید. اگر اعلان اسکرین‌‌شات را از دست دادید یا آن را نمی‌بینید، کافی است پنل اعلان را باز کنید.

اگر ابراز Snip & Sketch را از منوی استارت یا با جست‌وجو، باز کنید، ابزار به‌ جای باز شدن در یک نوار در بالای صفحه، در یک پنجره‌ باز خواهد شد. در این پنجره، روی دکمه‌ی New در قسمت بالایی سمت چپ کلیک کنید تا پنل کوچک باز شود و به شما امکان گرفتن اسکرین‌‌شات بدهد. با این کار یک قدم به مراحل اسکرین‌‌شات گرفتن اضافه می‌شود؛ اما می‌توانید از این پنجره، اسکرین‌شات را با ۳ تا ۱۰ ثانیه تأخیر از صفحه تهیه کنید (مانند تنظیم تایمر برای گرفتن عکس).

گرفتن اسکرین‌‌شات از ویندوز ۱۰ با ابزار Snipping Tool

از زمان ویندوز ویستا، ابزار Snipping Tool در دسترس بوده است. هرچند سال‌ها است که ویندوز در مورد حذف این ابزار به کاربران هشدار می‌دهد؛ اما این ابزار در جای خود باقی مانده است. دقت داشته باشید که این ابزار از منوی استارت حذف شده است؛ اما می‌توان آن را در نوار جست‌وجو پیدا کرد.

برای گرفتن اسکرین‌‌شات، روی دکمه‌ی New کلیک کنید. حالت اسکرین‌‌شات به‌صورت پیش‌فرض به شکل مستطیل است که می‌توانید شکل آن را به‌صورت دستی یا به‌صورت تمام صفحه، تغییر بدهید. توجه داشته باشید که ابزار Snipping Tool، اسکرین‌شات را به‌صورت خودکار در کلیپ‌بورد ذخیره می‌کند اما آن را به شکل فایل در کامپیوتر ذخیره نمی‌کند؛ بنابراین برای ذخیره‌ی آن باید از یک ابزار یا اپ دیگر مثل Microsoft Paint کمک بگیرید تا اسکرین‌‌شات را در آن پیست و سپس در محل مورد نظر ذخیره کنید‌.

گرفتن اسکرین‌‌شات از ویندوز ۱۰ با ابزار Snipping Tool

اسکرین‌‌شات در ویندوز ۱۰ با Print Screen

برای گرفتن اسکرین‌‌شات تمام‌صفحه در ویندوز ۱۰، می‌توانید از دکمه‌ی Print Screen یا PrtScn روی صفحه‌کلید استفاده کنید. به کمک این ابزار، اسکرین‌‌شات در کلیپ‌بورد ذخیره می‌شود؛ اما به شکل فایل در کامپیوتر ذخیره نمی‌شود. برای ذخیره اسکرین‌‌شات با این روش باید از یک ابزار ویرایش تصویر مانند Microsoft paint کمک بگیرید تا عکس را در آن پیست و سپس در مکان دلخواهتان ذخیره کنید.

می‌توانید کلید PrtScn را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که با فشردن آن، ابزار Snip & Sketch اجرا شود‌. برای این کار به تنظیمات، Ease of Access و سپس Keyboard بروید و گزینه‌ی Use the PrtScn button to open screen snipping را که در زیر میانبر Print Screen قرار دارد، فعال کنید.

اسکرین‌‌شات در ویندوز ۱۰ با Print Screen

اسکرین‌‌شات در ویندوز ۱۰ با دکمه‌های میانبر «ویندوز و Print Screen»

برای گرفتن و ذخیره‌ی خودکار اسکرین‌‌شات در ویندوز ۱۰ می‌توانید از دکمه‌های میانبر ویندوز و Print Screen کمک بگیرید. هنگام گرفتن عکس از صفحه، نور صفحه کم می‌شود (مانند ثبت اسکرین‌‌شات در بعضی گوشی‌های هوشمند). اسکرین‌‌شات در پوشه‌ی Pictures > Screenshots ذخیره خواهد شد.

اسکرین‌‌شات در ویندوز ۱۰ با دکمه‌های میانبر «Alt و Print Screen»

برای گرفتن سریع اسکرین‌‌شات از یک پنجره‌ی فعال، می‌‌توانید از دکمه‌های میانبر Alt + PrtScn کمک بگیرید. اسکرین‌‌شات در کلیپ‌بورد ذخیره خواهد شد و برای ذخیره‌ی آن به شکل فایل باید از یک برنامه ویرایش عکس کمک بگیرید.

اسکرین‌‌شات در ویندوز ۱۰ به کمک Game Bar

فرقی نمی‌کند در حال بازی کردن باشید یا نه؛ همیشه می‌‌توانید برای گرفتن اسکرین‌‌شات در ویندوز ۱۰ از Game bar استفاده کنید. برای این کار دکمه‌های ویندوز + G را فشار بدهید. در این‌جا می‌‌توانید برای گرفتن یک عکس تمام‌صفحه از دکمه‌ی اسکرین‌‌شات Game Bar یا دکمه‌های ویندوز + Alt + PrtScn کمک بگیرید.

برای تنظیم میانبر اسکرین‌‌شات در Game bar به تنظیمات، Gaming و سپس Game bar بروید. توجه کنید که برای استفاده از Game bar باید گزینه‌ی Record game clips, screenshots, and broadcast using Game bar را فعال کرده باشید.

اسکرین‌‌شات در مایکروسافت سرفیس

اگر از مایکروسافت سرفیس استفاده می‌کنید، می‌توانید برای گرفتن اسکرین‌‌شات از دکمه‌های فیزیکی ترکیبی (مانند آنچه در  گوشی‌های هوشمند است)، کمک بگیرید. برای این کار دکمه‌ی لمسی لوگوی ویندوز را در پایین صفحه‌ی سرفیس نگه دارید و دکمه‌ی فیزیکی کاهش صدا را فشار بدهید. برای نشان دادن ثبت اسکرین‌‌شات، صفحه تاریک و عکس در پوشه‌ی Pictures > Screenshots ذخیره می‌شود.

***

امیدواریم مطلب بالا مورد استفاده‌ی شما قرار بگیرد. اگر روش‌های بهتری برای گرفتن اسکرین‌شات در ویندوز می‌شناسید، می‌توانید آن را با ما و کاربران فایل گپ به اشتراک بگذارید.

منبع