نویسنده:
بازدید: 479 بازدید

راه حل های رفع مشکل مصرف بالای CPU‌ در ویندوز 11

اگر مصرف بالای CPU‌ در ویندوز 11 را تجربه کرده باشید، حتماً می‌دانید که در این مواقع عملکرد کلی سیستم بسیار ضعیف خواهد شد. اپلیکیشن‌ها بسیار کند کار می‌کنند و برای انجام و اجرای هر فعالیت ساده‌ای باید زمان فراوانی را منتظر بمانید. همچنین، سوییچ بین صفحه‌های باز بسیار کند خواهد شد و براین اساس اپلیکیشن‌ها مدام هنگ می‌کنند. اگر CPU‌ سیستم به شکل صد درصد در حال استفاده باشد، ویندوز 11 غیرقابل به کار خواهد رفت و درانتها ناچار خواهید شد تا کامیپوترتان را ریستارت نمایید. اما نگران نباشید، در ادامه این مقاله راه‌کارهایی برای رفع مصرف بالای CPU‌ را در اختیارتان قرار داده‌ایم بنابراین با ما همراه شوید.

چرا با مشکل مصرف بالای CPU‌ در ویندوز 11 مواجه شده‌ام؟

هر برنامه‌ای که روی کامپیوترتان به اجرا درمی‌آورید مقداری از نیروی پردازش CPU سیستم را اشغال می‌کند، حتی خود ویندوز 11 هم از منابع CPU استفاده می‌کند. اکثر کامیپوترهایی که از ویندوز 11 استفاده می‌کنند در آن واحد قادرند تا برنامه‌های فراوانی را اجرا کنند اما باید توجه نمایید که حتی CPUهای بسیار قوی هم احتمال دارد با اجرای زیاد برنامه‌ها دچار مشکل شوند.

بیشترین دلایل مصرف بالای CPU‌ در ویندوز 11 متشکل‌اند از :

  • اجرای بیش از حد اپلیکیشن‌ها: اگر تعداد فراوانی اپلیکیشن بازی و یا سایر اپلیکیشن‌های که تشنه پردازنده هستند را در آن واحد به اجرا دربیاورید، مصرف CPU‌ بالا خواهد رفت.
  • اپلیکیشن‌های پس زمینه: اگر به جای بستن اپلیکیشن‌ها عادت به مینیمایز کردن آن‌ها دارید، طی گذر زمان اپلیکیشن‌های بی‌مصرف فراوانی را در پس زمینه سیستم خود به اجرا در خواهید آورد که درانتها منجر به مصرف بالای CPU‌ در ویندوز 11 خواهد شد.
  • بدافزارها: اگر سیستم شما به ویروس یا بدافزار آلوده شده باشد، در اکثر موقع شاهد مشکلات اجرایی روی کامیپوترتان خواهید بود. بدافزارها اغلب اوقات در پس زمینه به اجرا درآمده و مصرف بالای CPU‌ را به همراه خواهند داشت.
  • خدمات ویندوز: در برخی مواقع، خدمات و سرویس‌های داخلی ویندوز نیز برای مدت کوتاهی موجب اشغال شدن حجم فراوانی از CPU سیستم شما می‌شوند.
  • مشکلات آنتی‌ویروس‌ها: بعضی از برنامه‌های آنتی‌ویروس به خاطر اسکن کردن سیستم در پس زمینه می‌توانند موجب پر شدن CPU و استفاده زیاد از آن شوند.

به چه شکل می‌توان مشکل صد در صد شدن مصرف CPU‌ در ویندوز 11 را حل کرد؟

از آن جهت که مشکل مصرف بالای CPU‌ در ویندوز 11 دلایل متفاوتی دارد، یک راهکار واحد برای حل این مشکل کافی نخواهد بود. در ‌‌اکثر موارد بستن اپلیکیشن‌های غیرضروری و یا ریستارت کردن کامیپوتر این مشکل را حل خواهد کرد، اما در سایر موارد باید مشکل را اندکی عمیق‌تر بررسی و رفع کرد.

اگر در حال حاضر با مشکل مصرف بالای CPU‌ روبرو هستید می‌توانید هر کدام از راه‌حل‌های زیر را برای برطرف کردن مشکل خود استفاده نمایید.

  1. بستن اپلیکیشن‌های غیرضروری: راحت‌ترین روش جهت حل این مسئله بستن اپلیکیشن‌هایی است که در حال حاضر از آن‌ها استفاده نمی‌نمایید. خصوصاً اگر این اپلیکیشن‌ها مقدار فراوانی از CPU سیستمتان را اشغال کرده باشند باید این کار را انجام دهید. انجام این روش به ریستارت کردن کامیپوتر نیاز ندارد به این دلیل بهتر است به عنوان نخستین راهکار استفاده شود.
    نکته: پس از باز کردن Task Manager برای بستن اپلیکیشن‌ها، باید ستون CPU را انتخاب نمایید. اپلیکیشن‌هایی که از مقدار فراوانی CPU استفاده می‌کنند در ابتدای این لیست قرار دارند و می‌توانید آن‌ها را شناسایی کرده و در مقایسه با بستن‌شان مبادرت کنید.
  2. کامپیوترتان را ریستارت نمایید: اگر بستن چند مورد از اپلیکیشن‌ها به رفع مشکل سیستم و بازگشت به حالت نرمال کمکی نکرد باید راحت‌ترین روش بعدی را انجام دهید. با ریستارت کردن سیستم خود در بسیاری از اوقات مشکل مصرف بالای CPU‌ رفع خواهد شد. اگر این مشکل مجددا برای شما اتفاق افتاد باید راه‌کارهای دیگر این مقاله را در پیش بگیرید.
  3. بروزرسانی ویندوز 11: احتمال دارد مشکل اصلی به خاطر سرویسی در ویندوز و یا یک مشکل از سوی سیستم عامل مایکروسافت باشد. در این مواقع باید با دانلود و نصب آخرین بروزرسانی‌های ویندوز 11 مبادرت به حل مشکل CPU‌ نمایید.
  4. اسکن سیستم برای پیدا کردن بدافزارها: وجود بدافزار روی کامپیوتر شما قادر است مسبب مصرف بالای CPU در ویندوز 11 بشود. برای حل این مسئله باید از ابزار حذف بدافزارهای ویندوزی (Windows Malicious Software Removal Tool) استفاده نمایید تا یک اسکن کامل روی سیستم شما انجام دهد. البته از سایر آنتی‌ویروس‌ها نظیر SUPERAntiSpyware یا Malwarebytes نیز می‌توانید استفاده نمایید.
  5. برنامه‌ آنتی‌ویروسی که نصب کرده‌اید را مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز تغییراتی را در آن بوجود بیاورید: برنامه‌های آنتی‌ویروس می‌توانند کمک حال سیستم شما باشند اما برخی اوقات نیز موجب بروز مشکلاتی شبیه مصرف بالای CPU در ویندوز می‌شوند. برای این‌که بفهمید در حال حاضر با این مشکل روبرو هستید یا خیر باید به Task Manager رفته و آنتی ویروس خود را در لیست اپلیکیشن‌های موجود بیابید اگر آنتی ویروستان از حجم فراوانی از CPU استفاده می‌کند، سعی نمایید آن را حذف کرده و از آنتی ویروس دیگری استفاده نمایید. در شرایطی که مشکل از این برنامه بود، آنتی ویروس‌های فراوانی وجود دارند که می‌توانید جایگزین کرده و از آن‌ها برای حفظ ایمنی کامپیوترتان استفاده نمایید.
    نکته: توجه نمایید که ویندوز 11 دارای آنتی ویروس داخلی به نام Windows Defender است به این دلیل هم با خیال راحت می‌توانید نرم افزار آنتی ویروس سوم شخص خود را حذف و یا غیرفعال نمایید.
  6. اپلیکیشن‌های پس زمینه را غیرفعال نمایید: ویندوز 11 اجازه می‌دهد تا اپلیکیشن‌ها در پس زمینه اجرا شوند که موجب مصرف حجم بسیار بالایی از CPU می‌شود. شما نمی‌توانید اجرای تمامی اپلیکیشن‌ها در پس زمینه را در ویندوز 11 متوقف نمایید اما می‌توانید از اجرای بعضی از آن‌ها در پس زمینه و استفاده بیش از حد از منابع سیستمی جلوگیری به عمل آورید. برای انجام این کار باید:
    1- روی آیکون ویندوز در نوار وظیفه کلیک نمایید.
    2- حالا روی آیکون Settings کلیک نمایید.
    3- روی Apps کلیک نمایید.
    4- بعد روی Apps & features کلیک نمایید.
    5- روی آیکون سه نطقه عمودی کنار هر اپ کلیک نمایید.
    6- روی گزینه Advanced کلیک نمایید.
    7- روی منوی کشویی بخش In the background apps permission کلیک نمایید.
    8- روی گزینه Never کلیک نمایید.
    9- این رویه را برای هر برنامه‌ای که تصمیم ندارید در پس زمینه اجرا شود، تکرار نمایید.
  7. قابلیت Superfetch را غیرفعال نمایید: بعضی از خدمات ویندوزی شبیه Superfetch می‌توانند موجب مشکل مصرف بالای CPU‌ در ویندوز 11 شوند. این ویژگی به طور خاص برای آماده‌سازی دیتاها به ویژه اپلیکیشن‌هایی که مرتباً مورد استفاده قرار می‌گیرد طراحی شده تا هر باری که آن‌ها را باز می‌نمایید، سریع‌تر باز شوند. برخی اوقات این ویژگی موجب مصرف بیش از حد CPU‌ می‌شود به این دلیل هم غیرفعال کردن این سرویس قادر است به رفع مشکل کمک کند.
    نکته: توجه نمایید که سایر سرویس‌های ویندوزی مانند Windows Search و Windows Update نیز احتمال دارد موجب مصرف بالای CPU شوند.
  8. سخت افزار رایانه خود را مورد بررسی قرار دهید: در بعضی موارد مشکلات سخت افزاری ریشه مشکل مصرف بالای CPU‌ در ویندوز 11 هستند. احتمال دارد وجود اختلالی در سخت افزار مانع دریافت نیروی کافی CPU شما شود و یا به علت گرد و غبار موجب داغ شدن CPU شود. در این حالت باید کامپیوتر خود را تمیز نمایید تا این مشکل رفع شود.
    نکته: اگر با نحوه آزمایش و سرویس سخت افزار سیستم آشنایی ندارید بهتر است از افراد متخصص در این زمینه یاری بخواهید.

چگونه مصرف CPU در ویندوز 11 را چک کنیم؟

عموماً می‌‌توان با درنظر گرفتن عملکرد کامپیوتر، تشخصی داد که آیا با مشکل مصرف بالای CPU روبرو هستید یا خیر. برای نمونه اگر برای انجام کارهایی که به سرعت انجام می‌شدند، در این زمان باید زمان فراوانی بگذارید یا اپلیکیشن‌ها لود نمی‌شوند و یا برای سوییچ کردن بین اپلیکیشن‌ها با مشکل مواجه شدید، در این حالت می‌توان گفت با مشکل مصرف بالای CPU روبرو هستید. با در پیش گرفتن مراحل زیر می‌توانید از راه Task Manager از این قضیه مطمئن شوید:

  1. ابتدا روی آیکون Search در نوار وظیفه بروید. چگونه مصرف CPU در ویندوز 11 را چک کنیم؟
  2. حالا عبارت task manager را تایپ کرده و بعد  از نتایج به دست آمده روی گزینه Task Manager کلیک نمایید. چگونه مصرف CPU در ویندوز 11 را چک کنیم؟ 2
  3. گزینه CPU را انتخاب نمایید. چگونه مصرف CPU در ویندوز 11 را چک کنیم؟ 3
  4. حالا اپلیکیشن‌هایی که مقدار فراوانی از CPU سیستمتان را اشغال کرده باشند را در صدر این لیست مشاهده خواهید کرد. چگونه مصرف CPU در ویندوز 11 را چک کنیم؟ 4

سوالات رایج

مصرف CPU چیست؟

مصرف CPU در حقیقت درصد کل ظرفیت CPU که در رایانه شما مورد استفاده قرار می‌گیرد است. اگر به اطلاعات مصرفی CPU خود دست پیدا کنید، میزان درصد به کار رفته را مشاهده خواهید کرد. این شماره در حقیقت نشان دهنده کل پردازش CPU است که سیستم شما از آن استفاده می‌کند. از آن جهت که CPU کامپیوترهای امروزی چند هسته‌ای هستند برایتان امکان انجام چندین کار در آن واحد را مهیا می‌کنند.

چگونه میزان مصرف CPU در یک رایانه مک را بررسی کنم؟

برای بررسی میزان مصرف CPU در رایانه های مک باید ابتدا Spotlight Search را باز کرده و بعد عبارت Activity Monitor را تایپ نمایید. از نتایج جستجو گزینه Activity Monitor را انتخاب کرده و بعد سربرگ CPU را انتخاب نمایید. در این قسمت استفاده کلی از CPU خود را در پایین صفحه و در ضمن جزئیات به کار گیری CPU به وسیله برنامه‌ها و فرآیندها را مشاهده خواهید کرد. حالا ستون CPU را انتخاب نمایید تا ببینید هر اپ یا فرآیند چه مقدار از CPU را اشغال کرده است.

به چه شکل می‌توان مصرف CPU را در کروم بوک کاهش داد؟

برای کاهش مصرف CPU در کروم بوک باید افزونه‌های غیرضروری را حذف کرده، شتاب سخت افزاری را غیرفعال کرده و از بروزرسانی بودن مرورگر کروم خود مطمئن شوید. در ضمن می‌توانید زبانه‌هایی که احتیاج ندارید را در این مرورگر ببندید تا میزان مصرف CPU کاهش یابد.

راهکارهای فراوانی برای رفع مشکل مصرف CPU در سیستم عامل های گوناگون وجود دارد . اگر شما نیز روش هایی جهت حل این مسئله دارید از راه بخش نظرات آنها را با کاربران فایل گپ به اشتراک بگزارید.

منبع : lifewire