نویسنده:
بازدید: 248 بازدید

ویروس کرونا و برندسازی تجاری

بعد از شیوع ویروس کرونا ، تغییرات بسیار فراوانی در سبک زندگی مردم اعمال شد. مردم به‌شدت روی حفاظت از خود و خانواده‌هایشان متمرکز شده و تعامل با دیگران را کاهش داده‌اند. این تغییرات بر رفتار و سرگرمی‌های مردم نیز تأثیر گذاشته است.

برای نمونه، به کار گیری بازی‌ها، خدمات آنلاین، رسانه‌های اجتماعی، سخنرانی‌های زنده و… افزایش بسیار زیادی پیدا کرده است. به کار گیری اینترنت در بسیاری از کشورها چندبرابر و خرید‌های فیزیکی به مایحتاج ضروری زندگی محدود شده است. در ضمن، نحوه‌ی خرید تحت‌تأثیر این بیماری قرار گرفته است.

تقاضا برای به کار گیری ابزارهای الکترونیک در خرید رو‌به‌افزایش است؛ ابزارهایی که به خریداران اجازه می‌دهد بدون دست‌زدن به اشیاء یا سطوح خرید خود را انجام دهند. این احتمال وجود دارد که بسیاری از این تغییرات رفتاری موقتی باشد؛ اما بعید به‌نظر می‌رسد مردم زندگی دیجیتالی‌ای را به این راحتی کنار بگذارند که به‌دلیل این بیماری تجربه کرده‌اند.

در‌این‌میان، بازاریابان برای کمک به ارتقای جایگاه برند خود و خدمت‌رسانی به مشتریان بیکار ننشسته‌اند و مدام در حال یافتن روش‌های خلاقانه برای بهبود جایگاه برندشان در میان مردم هستند. در این مقاله، به چند ترفند مهم برای ارتقای جایگاه برند در وقت شیوع ویروس شوم کرونا اشاره می‌کنیم.

 personal branding

۱. همدلی نشان دهید

اکنون مردم به‌شدت احساس آسیب‌پذیربودن می‌کنند. در این زمان، ایجاد احساس همدلی بسیار اهمیت دارد. برندها باید نشان دهند وضعیت به‌وجودآمده برای مردم را درک و برای کاهش آسیب‌های این بیماری سعی می‌کنند.

بسیاری از بانک‌ها با شناخت وضعیت سخت موجود، هزینه‌ی اضافه‌ی برداشت از حساب‌ها را حذف کرده‌اند. در ضمن، شرکت SAP، شرکت فعال درزمینه‌ی تولید نرم‌افزارهای مدیریتی و تجاری، به کار گیری برخی نرم‌افزارهایش را برای شرکت‌هایی آزاد کرده است که میخواهند ساختار خود را به دورکاری تغییر دهند.

درحال‌حاضر، تفاوت‌های ظریف بین برندها اثرهای بسیار بزرگی بر جای می گذارد. اگر شرکت‌ها به‌جای تعهد به مسئولیت اجتماعی خود به‌دنبال سودآوری از فلاکت مردم باشند، قطعا ضربه‌ی جبران‌ناپذیری به برند خود می‌زنند.

۲. از رسانه‌ها به روش چابک‌تری استفاده نمایید

در وضعیت به‌وجود‌آمده، بازاریابان باید دو مشکل را به‌سرعت حل کنند: ۱. تیم مارکتینگ را از طریق دور مدیریت کنند؛ ۲. پیام‌هایی تبلیغاتی ایجاد کنند که درعین خلاقیت، با وضعیت به‌وجود‌آمده همخوان و در راستای مسئولیت اجتماعی برند باشد. برای نمونه، برند نایک بلافاصله بعد از شیوع گسترده‌ی بیماری در دنیا، پیام جدیدی با این عنوان عرضه کرد: «بازی در درون [خانه]، بازی برای جهان» (Play inside, play for the world).

در ضمن، برند چیکیتا، شرکت فعال درزمینه‌ی تولید و صادرات موز، با حذف تصویر چیکیتا از روی برند خود، این پیام را منتشر کرد: «من فعلا در خانه هستم. لطفا شما نیز همین کار را انجام دهید و مواظب خودتان باشید».

بااین‌همه، ایجاد پیام خلاقانه به‌تنهایی کافی نیست. با تغییر سریع سبک زندگی مردم، بازاریابان باید رسانه‌ای مطلوب نیز برای انتقال پیام خود پیدا کنند که بیشترین تأثیر را بر مخاطب بگذارد. برای نمونه، با افزایش تمایل مردم به سرگرمی‌ها و بازی‌های دیجیتال، احتمال دارد به کار گیری ویدئوهای تبلیغاتی در میان بازی‌های ویدئویی جذابیت بیشتری پیدا کند.

۳. برند خود را خیرخواه نشان دهید

مردم اعمال خیرخواهانه‌ی برندها را در وقت بحران به‌خاطر می‌سپارند؛ به‌ویژه اگر با سخاوت واقعی انجام شود. بعد از همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ شرکت‌های فراوانی در راستای مسئولیت اجتماعی خود دست به انجام اعمال خیرخواهانه زده‌اند.

برای نمونه، شرکت ادوبی بلافاصله نرم‌افزار کریتیو کلاد (Creative Cloud) را دراختیار مدارس قرار داد تا بتوانند راحت‌تر کلاس‌های آنلاین خود را برگزار کنند.

در ضمن، شرکت‌های جنرال‌موتورز و فورد با همکاری یکدیگر دستگاه‌های تنفسی و تهویه‌ی هوا تولید کردند تا به‌کمک کادرپزشکی بیایند. شرکت‌های تولید نوشیدنی نیز تمرکز خود را بر ساخت الکل برای محلول‌های ضدعفونی گذاشتند.

بسیار بعید است مردم این فداکاری‌ها را فراموش کنند و حتی اگر این اقدامات با خلوص‌نیت انجام نشده باشد، بازهم جایگاه برند را در میان مردم ارتقا می‌دهد.

۴. روندها را پیگیری نمایید و سناریو بسازید

بازاریابان باید همیشه در حال رصد روندها باشند تا در وقت مطلوب، بتوانند واکنش به‌موقعی نشان دهند. به کار گیری شبکه‌های مجازی، صفحات مرتبط به تجارت الکترونیک، سایت‌های اجتماعی و… قادر است به بازاریابان در شناسایی سریع‌تر فرصت‌ها کمک کند.

۵. با روش‌های نوین کار سازگار شوید

از حسن اتفاق بسیاری از شرکت‌ها توانسته‌اند با وضعیت جدید کار تا حدود فراوانی سازگار شوند؛ اما کماکان نگرانی‌هایی برای کاهش بهره‌وری در این صورت وجود دارد.

به‌کارگیری فناوری‌های ارتباط از طریق دور امکان چت و اشتراک فایل و تماس‌های صوتی و تصویری را به‌صورت یکپارچه دراختیار کارمندان قرار می‌دهد تا آن‌ها بتوانند به‌طورمستمر با همدیگر در ارتباط باشند. گرچه عادت‌کردن به وضعت جدید احتمال دارد اندکی وقت‌گیر باشد، مشخص نیست بیماری تا کِی ادامه خواهد داشت؛ پس، تدابیر لازم برای جلوگیری از منحل‌شدن کسب‌و‌کار باید اندیشیده شود.

نگرانی دیگر بابت تحویل محصولات است. شرکت‌های تولیدی باید با اتخاذ پروتکل‌های ایمنی، این اطمینان را در مردم ایجاد کنند که محصولات دریافتی‌شان حامل بیماری نیست.

سخن پایانی

متأسفانه بسیاری از برندهای ایرانی نتوانستند از ظرفیت به‌وجود‌آمده به‌دنبال بیماری کووید ۱۹ استفاده‌ی لازم را ببرند.

در دورانی که تمرکز رسانه‌ها عمدتا بر این بیماری معطوف شده است، شرکت‌های خصوصی می‌توانستند با ایجاد تبلیغات خلاقانه، علاوه‌بر انجام وظایف اجتماعی خود، برای ارتقای جایگاه برند نیز سعی کنند؛ اما این تلاش‌ها به کپی‌برداری‌های ناشیانه از برندهای خارجی و البته چند ایده‌ی هوشمندانه اما کم‌فروغ محدود باقی ماند.

این کم‌کاری در تبلیغات تلویزیونی، آن‌هم در دوران تعطیلی عمومی، نمود بسیار بیشتری داشت.

در دنیای تجارت امروز، دیگر سودآوری تنها هدف شرکت‌ها نیست و شرکت‌ها درکنار آن باید به‌دنبال انجام مسئولیت‌های خود درقبال محیط‌زیست و جامعه و کارمندان نیز باشند. بااین‌حال، چنین رویکردی در میان برند‌های ایرانی به چشم نمی‌خورد.

امید است در آینده‌ای نزدیک افزایش تلاش شرکت‌های ایرانی برای عمل به وظایف اجتماعی‌شان را شاهد باشیم تا هم جامعه و هم برندها نفع بیشتری ببرند.

منبع : HBR