نویسنده:
بازدید: 337 بازدید

ساخت بازی

از کجا آغاز کنیم؟

نخستین توانایی که شما برای ساخت بازی احتیاج دارید، توانایی صحبت کردن، خواندن و نوشتن به زبان انگلیسی است. زبان اصلی جامعه توسعه‌دهندگان بازی، انگلیسی است. تمام کتب مهم در زمینه­­‌ی طراحی و توسعه بازی به زبان انگلیسی نوشته شده و نسبتا همه‌­ی سازندگان بازی و افرادی که در مورد بازی‌­ها در وب سایت‌­ها، توییتر، فیسبوک و دیگر شبکه‌­های اجتماعی در حال نوشتن افکارشان به زبان انگلیسی هستند.

در نتیجه درس اول این می‌باشد که زبان انگلیسی خود را تقویت نمایید تا برای تبدیل شدن به یک طراح بازی آماده شوید.

game design

یک طراح بازی کیست؟

اگر شما می خواهید یک طراح بازی باشید باید بدانید یک طراح بازی دقیقا چه می­‌کند. یک طراح بازی متخصصی حرفه­‌ای در درک و ارائه بازی­ها است. کار یک طراح بازی تنها به ارائه یک ایده‌ی خوب برای بازی ختم نمی­‌شود. ایده نسبتا فقط ۱ تا ۵ درصد از کار یک طراح را تشکیل می­‌دهد. طراح یک بازی در حقیقت تلاش می­‌کند یک بازی را راه‌­اندازی کند؛ از نخستین پیش فرض (‌نمونه اولیه) گرفته تا نسخه نهایی کار.

بر مبنای تعریف جِس شِل، طراحی بازی به معنی عملِ تصمیم­‌گیری درباره‌­ی این می‌باشد که یک بازی باید چگونه باشد و تصمیم­‌گیرنده طراح بازی است.

همه چیز از یک فکر (تصور کلی) شروع می­‌شود.

همانگونه که گفتیم، طراح بازی فقط یک ایده دهنده‌­ی صرف نیست. در واقع ایده‌­ها واقعا کم ارزشند و هر کسی در یک تیم توسعه‌­دهنده بازی قادر است آن ایده را داده باشد. نخستین وظیفه‌­ی یک طراح بازی، تبدیل ایده خام اولیه به یک سند قابل فهم است.

این متن توصیفی کلی از ایده‌ی بازی است و شروعی جهت توجیه تکنولوژی، هزینه و وقتی که برای توسعه بازی لازم است. این سند مفهومی فقط نخستین قدمِ برداشته شده در این سفر بسیار طولانی محسوب می‌­شود.

GDD) Game Design Document)

این سند مفهومی گسترش پیدا کرده و جزئیات بیشتری را در برمی­‌گیرد و به عنوان یک سند طراحی بازی (GDD) شناخته می‌شود.

این سندی از تمام جنبه­‌های کوچک و بزرگ و جزئیات بازی است و مرجعی برای اعضای تیم بازی­‌سازی است و برای پاسخ­‌های احتمالی پرسش­‌هایتان باید به این سند رجوع نمایید. طراح بازی طی فرآیند توسعه GDD مسئولیت حفظ اسناد و مدارک به روز شده را دارد.

نمونه‌­های اولیه و تکرارها (Prototypes and Iterations)

در توسعه بازی ابتدا باید یک نمونه اولیه ساخته شود. در این روش طراح بازی تلاش می­‌کند خروجی و مکانیک­‌های پایه­‌ای بازی و مسیر کلی بازی را نشان دهد. نمونه‌­های اولیه اغلب غیر دیجیتال هستند و طراح بازی می­‌تواند به روش­‌های سریع و موثر این نمونه اولیه را بسازد. ایده بازی واقعی نخواهد شد مگر اینکه نخستین نمونه‌­سازی ساخته شود.

نخستین نمونه‌­سازی‌­ها عموما بیشتر و بیشتر تکرار و بازگو می­‌شوند تا مکانیک­‌های بازی به طور موثر ساخته شود. در اینجا طراح بازی باید به شکل مستقیم تمام چرخه­‌های تکرار و راه­‌حل­‌های جدید را پیاده‌­سازی کند.

برنامه­‌نویسی (Scripting)

برنامه­‌نویسی بخشی از کار طراح بازی است. طراح بازی عموما با به کار گیری یک زبان برنامه‌­نویسی (یا یک ویرایشگر گرافیکی؛ یا هر دو) باید رفتارهای شخصیت، سطوح بازی و اساسا گیم­‌پلی بازی را راه‌­اندازی کند.

تنظیم (بالانس بازی)

مقادیر موجود در بازی باید به درستی تنظیم شود تا بازی بالانس باشد. اینکه شخصیت بازی چطور و چقدر بپَرد؟ چه تعداد گلوله در یک تفنگ جا شود؟ میزان آسیب حاصل از یک شمشیر خاص چقدر است؟ تمام این مقادیر اغلب در یک سند اِکسل جمع­‌آوری می‌­شود، به گونه‌ای که طراح بازی آزادانه می­‌تواند آنها را تغییر دهد و مانند‌­سازی را اجرا کند. اما درانتها این مقادیر در بازی قرار داده شده و در موقع اجرا تنظیم می‌­شود.

ارزیابی نهایی

پس، کار یک طراح بازی شامل (البته الزاما محدود به این‌ها نیست)، پیاده­‌سازی ایده روی کاغذ و ساخت نمونه اولیه، مستند سازی، انتخاب حالت کلی بازی، مشخص کردن قوانین و چالش­‌های بازی، تصمیم­‌گیری در مورد سطوح بازی و رفتار شخصیت، تنظیم مقادیر هر چند کوچک به طور مکرر، ایجاد و نگهداری یک فایل اکسل از تمام مقادیر و روابط آنها موارد دیگری است.

درانتها شما باید بدانید که به عنوان یک طراح بازی همواره باید به روز باشید. آخرین بازی­‌های روز دنیا را بشناسید، در مورد طراحی بازی‌­ها بحث نمایید، بسیار بخوانید، فیلم ببینید، بازی نمایید و مرتبا در حال گسترش فرهنگ شخصیتان باشید. حالا بهتر متوجه می­‌شوید که کار یک طراح بازی بسیار زیاد است و ایده بازی فقط قسمت ناچیزی از این کار است.

به عنوان یک طراح بازی چه چیزهایی را باید بدانم؟

طراحی بازی به معنی یک طیف گسترده­ از دانش­‌هاست. البته همه موارد درانتها مفیدند اما بعضی از آنها بسیار مهمتر و ارجح هستند. به خاطر داشته باشید، این مسیر آسان نیست، اما جذاب و چالش‌­برانگیز است.

چه چیز­هایی را باید مطالعه کنم؟

این یکی از سوالات رایج در مورد چگونگی تبدیل شدن به یک طراح بازی­ است. در هر صورت جواب این سوال ساده نیست. نخستین سوالی که عموما در این رابطه پرسیده می‌­شود این می‌باشد که آیا یک داوطلب طراحی بازی نیاز به مدرک دانشگاهی دارد؟ در پاسخ باید گفت، بله.

یک طراح بازی خوب باید دانشی گسترده داشته باشد، افزون بر آن، باید در مورد یک یا چند موضوع هم دانشی عمیق داشته باشد. این مطلب به این معناست که حتی اگر به دانشگاه نرفته‌­اید، به منظور انجام این کار (طراحی بازی) شما نیازمند دانشی قابل مقایسه با مطالب ارائه شده در یک دانشگاه هستید.

در حال حاضر مهم‌ترین موضوع برای یک طراح بازی چیست؟

من گمان می­‌کنم که نسبتا همه چیز مهم است. اما اگر از بین همه، چند مورد را بخواهم انتخاب کنم باید به ادبیات، هنر، تاریخ، ریاضیات و مطالعات رسانه‌­ای اشاره کنم که می­‌توانند موضوعات مفیدی باشند. درانتها برای تبدیل شدن به یک طراح بازی دو چیز لازم است: ۱. یادگیری تئوری طراحی بازی ۲. بهبود دانش عمومی خودتان.

game development

آیا من نیاز به یادگیری کد­نویسی دارم؟

باید بگم که، بله. البته لازم نیست که شما یک کُدِر (coder) باشید. اما واقعا به طرز چشمگیری در رویه کارتان و بهبود آن موثر است اگر شما حداقل اساس یک زبان برنامه­‌نویسی را یاد بگیرید.

واضح است که این موضوع تنها در مورد بازی­‌های دیجیتال صدق می‌­کند. اگر شما یک دانش کلی از برنامه­‌نویسی داشته باشید قادر به انجام اکثر کارها بدون نیاز به دیگران خواهید بود: آماده‌­اید که نمونه اولیه و پایه‌­ای را کامل نمایید و آنچه که در سرتان می­‌گذرد را به شکل کارآمد به دیگران نشان دهید.

شما اگر تا حدی برنامه­‌نویسی بدانید قادرید کدهای نوشته شده به وسیله دیگران را درک نمایید و پیشنهادات بهتر و منطقی‌تری بدهید و با لحن درست‌تر و سریع‌تری مطلبتان را به دیگران برسانید تا کامل متوجه منظورتان شوند.

آیا نیاز به یادگیری نقاشی دارم؟

بله. هنر چیزی­ست که بعضی از طراحان بازی به آسانی از آن چشم­‌پوشی می­‌کنند. غالبا معتقدند بازی از مکانیک­‌ها ساخته شده و آرت فقط یک چیز ظاهریست. طبیعتا کارهای سخت هنری باید به هنرمندان محول شود اما یک طراح بازی خوب حداقل باید قادر باشد ایده ذهنی خودش را طراحی کند.

به خاطر داشته باشید، شیگرو میاموتو یکی از بزرگترین طراحان تمام دوران، کار خود را به عنوان هنرمند (Artist) شروع کرد. یک دانش هنری کلی تا حد فراوانی در انتقال ایده اصلی‌­تان به دیگران و ایجاد ارتباط خوب و موثر با تیم به شما کمک خواهد کرد و در بهبود کیفیت نمونه اولیه شما موثر است.

درانتها دانش شما در قسمت کد­نویسی به برقراری ارتباطتان با برنامه­‌نویسان به شما کمک می­‌کند و دانش هنریتان در موقع کار با هنرمندان.

برای طراحی مرحله اول چیست؟

اگر می­‌خواهید که طراح بازی شوید، باید از طراحی بازی آغاز کنید. شما می‌­توانید بازی­‌ها را با یک دسته کارت طراحی نمایید. البته مداد را از یاد نبرید. شما می­‌توانید با آجر­های لِگو، با یک صفحه شطرنج قدیمی این کار را انجام دهید. درس اول شما این است: «بازی فقط به گرافیک و نرخ فریمش نیست، بازی به قوانینش است.» شما می­‌توانید شروع به ساخت بازی نمایید با هر آن آنچه که دم دستتان است.

اگر می­‌خواهید بازی طراحی نمایید، باید مستقیما از ساخت بازی آغاز کنید. ساخت بازی نوشتن مفاهیم آن نیست. ساخت بازی به معنی، برداشت ذهنی شما و شروع آن تا رسیدن به مرحله پایانی­ است. در حقیقت بازی را آغاز کنید و به مرحله نهایی برسانید. اگر هنوز کدنویسی بلد نیستید ‌(باید یاد بگیرید) با هر آنچه که می‌توانید شروع به ساخت بازی نمایید و آن را روی کاغذ بنویسید.

یک طراح بازی همواره باید بازی بسازد. به علاوه، ۱۰ بازی اولتان به احتمال زیاد شکست می­‌خورند‌ (اما این تقصیر شما نیست) و در این مسیر بازی‌­ها بهتر و بهتر می‌­شود و عن قریب قابل بازی­‌کردن خواهند شد.

چطور می­‌توانم نخستین بازی خود را بسازم؟

راه­‌های فراوانی جهت انجام این کار وجود دارد. اگر نمی‌­توانید کد بزنید، با نوشتن روی کاغذ آغاز کنید. ساخت یک بازی تخته‌­ای (Board Game) برای شروع آموزش­‌های فراوانی را به شما می‌دهد. ایجاد یک بازی رومیزی راه بسیارخوبی برای شروع تبدیل شدن به یک طراح بازی­ست.

همواره زمان برای رسیدن به موارد دیجیتال وجود دارد. اما اگر هنوز هم اصرار دارید که از صفحه نمایش کامپیوتر استفاده نمایید ابزارهایی شبیه Game Maker یا Stencyl برای شروع مناسبند. هر دو آنها برای یادگیری اصول اولیه در مورد اینکه یک بازی چگونه کار می­‌کند بسیار مفید هستند. البته بسیار محدودند (به خصوص Stencyl) اما در حال حاضر شما باید یاد بگیرید که چطور بازی­‌های کوچک و سرگرم­‌کننده بسازید.

موارد پیچیده‌­تر بماند برای بعد، وقتی که شما به اندازه کافی تجربه کسب کردید. اگر بیشتر به بازی­‌های 3D علاقه دارید، Unity 3D یک انتخاب عالی‌­ست. یادگیری آن ساده است و جامعه‌­ی بسیار بزرگ وجود دارد که می‌توانند در صورت نیاز، به شما کمک کنند. البته، تمام این موارد فقط یک سری پیشنهاد است و موتورهای بازی­‌سازی بسیار فراوانی وجود دارد.

board games

چگونه می­‌توانم شناخته شوم؟

اول از همه، پروژه ای را آغاز کنید، سخت کار نمایید و حداقل یک نمونه اولیه خوب بسازید. از اینترنت استفاده نمایید: بهترین راه برای رسیدن به شهرت اینترنت است. افراد جالب را در توییتر دنبال نمایید و در بحث­‌ها شرکت نمایید. مهم‌تر از این­ها، هویت شخصی برای خود بسازید: در وب سایت توییتر یک حساب باز نمایید و روزانه از آن استفاده نمایید.

در سایت Pinterestعضو شوید. این­ها به شما کمک می‌­کند تا شناخته شوید. چیزی که توانایی انجامش را دارید به دیگران نشان دهید، با دیگران صحبت نمایید و عن قریب با افرادی آشنا خواهید شد که برای شما اهمیت قائلند و به وسیله آنها شناخته خواهید شد. به سمینار‌­ها و ایونت‌­ها بروید، با افراد همفکر خود معاشرت نمایید و مشاوره بگیرید.

انتخاب اول شما به احتمال زیاد سمینار­‌های توسعه بازی باید باشد. شناخته شدن مساله­­‌ی مهمی­‌ست اگر در‌نظردارید بازیتان را به طور جداگانه منتشر نمایید و البته اگر در صدد یک کار خوب در یک شرکت خوبید یقینا حضور خوب در شبکه­‌های اجتماعی تا حد فراوانی به شما کمک می­‌کند.

شغلی بیابید.

وقتی که خوب مطالعه کردید و دو یا سه بازی کوچک ساختید و چند نمونه کار خوب ارائه کردید حالا زمان آن رسیده که به دنبال یک شغل در قسمت توسعه بازی باشید. اول از همه باید بدانید که یافتن شغلی با عنوان طراح بازی بسیار مشکل است.

اکثر طراحان بازی به طور سنتی در شروع تِسترهای سابق، برنامه نویس یا آرتیست­‌هایی بودند که مشخصات کار خود را تغییر داده­‌اند. شاید بد نباشد در ابتدای کار به عنوان تِستر وارد محیط کار شوید. با آزمایش بازی­‌ها شما می­‌توانید نحوه کار در شرکت را یاد بگیرید و به مسائل مفیدی برسید.

چه بازی­‌هایی را انجام دهم؟

به عنوان یک قاعده کلی شما باید خیلی بازی نمایید. هر بازی که می­‌توانید را بازی نمایید و به خاطر داشته باشید که باید نگاهی منتقدانه به بازی­‌ها داشته باشید. بازی­‌ها را تشریح نمایید و سعی نمایید، درک نمایید که چطور کار می­‌کنند، آنها را بشکنید و تجزیه و تحلیل نمایید.

یک روش خوب برای انجام این کار مطالعه مطالب موجود در اینترنت در رابطه با ارزیابی، بحث و انتقاد  در مورد بازی‌­های منتشر شده است. در این بررسی­‌ها به شما گفته می­‌شود که بازی­ مد نظر چطور ساخته شده­ یا اینکه توسعه­‌دهندگان با چه مشکلاتی پیش رو شده‌­اند و این موارد بسیار به شما کمک می­‌کند.

منبع : wannabe.urustar