سئو چیست ؟
سئو سایت که واژه فارسی عبارت Search Engine Optimization است و به شکل مخفف به آن SEO می گویند، به معنی انجام تمام فرآیندهایی است که موجب می گردد سایت شما نتایج مطلوبتری را در گوگل و سایر موتورهای جستجو بهدست آورد.
عواملی که در ارتقا وضعیت سایت شما اثر می گذارند را به دو دسته می توان تقسیم کرد: عاملهای داخلی و عاملهای خارجی. بهینه سازی سایت بیشتر بر روی عاملهای داخلی تکیه دارد و با بهینهسازی ساختار وب سایت و در ضمن قالب آن تلاش می کند وضعیت سایت شما در گوگل را بهبود ببخشد. به این مساله توجه نمایید که عوامل مهم سئو متشکلاند از: نحوه طراحی سایت (شامل کد نویسی، سرعت لود شدن، شکل صفحات، نحوه طراحی قالب، نحوه جای گرفتن محتوا در صفحه و…) و محتوای سایت.
براین اساس هیچ متخصص سئوی سایتی نمی تواند به تنهایی موجب ارتقا وضعیت سایت شما شود و شما افزون بر اینکه باید یک سایت مطلوب و بهینه سازی شده برای گوگل داشته باشید احتیاج دارید که محتوای مطلوب نیز در سایت خود تولید نمایید (مطابق با استانداردهای گوگل).
به شکل مختصر SEO یعنی از بین بردن مشکلات کدنویسی و قالب سایت شما و تعریف شاخصهای مطلوب در آن برای ارتقا وضعیت رتبه سایت شما در گوگل و بدست آوردن کلمات کلیدی مطلوب در زمینه کاری شما (کلمات کلیدی که مخاطب شما آنها را جستجو می کند)، تولید محتوای مطلوب و بهبود تجربه کاربری بر روی سایت شما که نهایتا منجر به امتیاز بیشتر صفحات سایت در گوگل می شود.
براین اساس سئو سایت، فرآیندی است که به تمام اتفاقات روی سایت مربوط است و موجب می گردد سایت شما نتیجه بهتری در گوگل بهدست آورد، این موضوع اثر مستقیمی بر روی افزایش بازدید و درآمد سایت شما خواهد داشت.
مزیتهای سئو
بیش از 80% بازدید اینترنت از راه موتورهای جستجو تقسیم می شود، همین موضوع کافی است تا توجه تمام مدیران سایت در جهان را برای کسب درصدی از این بازدید به خود جلب کند. اما مهمترین مزیت سئو هدایت بازدیدکننده هدفمند به سایت است. در حقیقت با به کار گیری تکنیک های سئو شما می توانید افرادی را که به دنبال خرید محصولات سایت شما هستند به سمت سایت خود هدایت نمایید و درصد قابل ملاحضهای از این افراد را به مشتری تبدیل نمایید و از سایت خود کسب درآمد داشته باشید.
در حقیقت هیچ روش مارکتینگ اینترنتی دیگری تا این اندازه بازگشت سرمایه گذاری ندارد. نکته حایز اهمیت در بهینه سازی سایت به این دلیل است که شما بدون پرداخت هزینه های بالا می توانید چنین کاری را انجام دهید و سرمایه گذاری که در زمینه بهینه سازی سایت خود انجام می دهید، بازگشت سرمایه قابل ملاحضهای در مقایسه با سایر روش های مارکتینگ اینترنتی و سنتی خواهد داشت، براین اساس اگر در صدد توسعه کسب و کار خود هستید، نخستین کاری که باید انجام دهید، سرمایه گذاری در زمینه سئو وب سایت خود است. هنری فورد در مورد اهمیت تبلیغات می گوید : توقف تبلیغات برای صرفه جویی در هزینه ها شبیه متوقف کردن ساعت برای صرفه جویی در موقع است.
هدف سئو و بهینه سازی سایت
کسب درآمد بیشتر را می توان به عنوان یکی از اصلی ترین هدف های سئو سایت دانست. در واقع، کسب و کارهای اینترنتی به منظور افزایش درآمد خود به دنبال بهینه سازی سایت شان هستند. سئو کمک می کند تا وب سایت های اینترنتی مکان خود در نتایج جستجو را بهبود ببخشند و رتبه های بالاتری در نتایج بهدست آورند و بدین ترتیب با قرار گرفتن در جایگاه بهتر در مقایسه با رقیبان می توانند کاربران بیشتری را به سمت سایت خود هدایت کنند.
تعجب برانگیز نیست که این روزها صدها سایت با محصولات و خدمات متفاوت، برای رسیدن به مکان نخست نتایج جستجو با همدیگر رقابت می کنند. به شکل کلی اهداف سئو را می توان به شکل زیر خلاصه کرد:
- افزایش بازدید و ترافیک وب سایت
- برندسازی اینترنتی و گسترش نام برند
- افزایش فروش محصولات و خدمات (افزایش درآمد)
- افزایش و بهبود رتبه سایت
اصول سئو و دلیل اهمیت آن
برای آنکه محتوای سایت شما مخاطب پیدا کند و بتوانید در موتورهای جستجو به نتایج مناسبی دست پیدا کنید باید با اصول سئو آشنا شوید. بکارگیری اصول سئو قادر است جایگاه شما در نتایج جستجو را ارتقا داده و ضمن افزایش کاربر به فروش بیشتر منجر شود.
گر چه گوگل به شکل پیوسته الگوریتم های خود را آپدیت میکند و الگوریتم های آن همیشه در حال ارتقا و تغییر هستند، اصول سئو قواعد و مقررات کمابیش ثابتی هستند که استفاده از آنها رتبه سایت شما را ارتقا خواهد داد. متخصصان حرفه ای سئو، در کنار بکارگیری اصول سئو، به شکل پیوسته تغییرات گوگل را بررسی میکنند و سعی می کنند از نتایج یافتههای خود را به بهترین شکل ممکن برای دسترسی به رتبههای برتر استفاده کنند.
یافتن اصول حقیقی سئو و اجتناب از شایعات و افسانههای سئو قادر است در رسیدن کسب و کارها به رتبههای برتر موتورهای جستجو اثر گذار باشد.
اهمیت سئو در چیست؟
احتمالا شما نیز شبیه هزاران کسب و کار تنها به علت مزیتهای دیجیتالی به سروقت بهینه سازی سایت رفته اید که اشتباه هم نرفتهاید؛ زیرا بیشک، بهینه سازی سایت قابلیت جستجوپذیری و در دسترس بودن سایت شما را ارتقا میبخشد اما سئو فواید دیگری هم دارد.
بعضی صاحبان کسب و کارها به اشتباه گمان میکنند سئو حرفه ای، ویژه صنایع بزرگ است؛ اما واقعیت آن است که بهینه سازی سایت به سایز شرکت ارتباطی ندارد، بلکه به شدت تحت تاثیر انگیزه های پیشرفت، راهبرد و مارکتینگ اصولی شماست.
- جستجوی ارگانیک، اصلی ترین منبع ترافیک سایت شماست
جستجوی ارگانیک سایت، بخش اعظمی از عملکرد وبسایتها را به خود اختصاص میدهد و از مزیت های رقابتی مهم در برابر دیگر کسب و کارها به حساب میآید. و درانتها، به بالا بردن نرخ تبدیل (conversion) یا مشارکت کاربران منجر میشود.
همانگونه که بازاریابان میدانند، گوگل بخش عظیم و قابلملاحظهای از بازار جستجو، یعنی ۷۵ درصد جستجوها را در برابر رقیبان، یعنی yahoo، Bing، Baidu و… در اختیار دارد. این عدد به این مفهوم است که اکثر کاربران در سراسر جهان حداقل روزی یک بار برای جستجوی اطلاعات به گوگل رجوع میکنند، چون گوگل افزون بر بهترین موتور جستجوگر در جهان، محبوب ترین سرویس ارائه دهنده ایمیل نیز می باشد.
با این تفاصیر بسیار آشکاراست که سئو حرفه ای و سایتی بدون نقص، شما را به یکی از منابع قابل اعتماد و محبوب گوگل تبدیل خواهد کرد و به معنی دستیابی به مشتریان بیشتر و گسترش برند است.
- سئو باعث ایجاد اطمینان و credinility میشود
هدف نهایی سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، ایجاد سایتی با دامنه قوی، طراحی زیبا و بی نقص است که تجربه کاربری فوق العاده ای به وجود آورد و از راه جستجو به آسانی قابل دستیابی باشد.
موتورهای جستجوگر من جمله گوگل ملاکهای متنوعی برای امتیازدهی به دامنه قوی سایت دارند، من جمله : بک لینکهای باکیفیت؛ روشهای machine learning، بهینه کردن صفحات داخلی سایت و محتوا. به خاطر بسپارید که ساخت برندی قابلاعتماد، به تلاش، صبوری و تعهد و تضمین کیفیت احتیاج دارد.
مشتریها اصولا بدوندلیل به یک محصول اعتماد نمیکنند. براین اساس سئو حرفه ای را در کنار ارتقای کیفیت محصول، به شکل موازی پیش ببرید.
- سئو خوب به معنی تجربه کاربری بهتر است
اگر بخواهیم روراست باشیم، باید اعتراف کنیم که رشد ارگانیک، آرزوی تمامی کسب و کارهاست؛ اما شرکتهای مطرح شبیه آمازون، از همان اول رشد ارگانیک نداشتهاند، بلکه با اهمیت دادن به تجربه کاربری، جایگاه فعلی را به دست آوردهاند. گوگل نیز در گذر زمان معیارهای تجربه کاربری مناسب را از راه بازخوردهای کاربران، تشخیص داده است و آن را از مهمترین عوامل امتیازدهی به سایت ها قرار داده است.
برای نمونه کافیست که به صفحات نتایج جستجو گوگل (SERP) هنگام تایپ یک عبارت، نگاهی بیندازید. گوگل در همان صفحه پاسخ مناسب کاربر را به او میدهد و کاربر با خواندن SERP بهترین لینک را انتخاب میکند و وارد سایت میشود. در حقیقت هدف اساسی گوگل از اصرار بر بهینه سازی یک سایت آن است که کاربران با کمترین کلیک، به آنچه میخواهند، دست پیدا کنند.
- سئوی Local به معنی افزایش مشارکت، ترافیک و نرخ تبدیل است
به علت افزایش و رشد ترافیک به کار گیری تلفن همراه، جستجوی محلی تا حد فراوانی موفقیت شرکت های کوچک و متوسط را تعیین میکند. سئو محلی، بهینه سازی سایت برای محدوده ای خاص مانند شهر، کشور، شهرستان و منطقه است، به گونهای که ساکنان محلی بتوانند دسترسی راحتتری به شما داشته باشند.
به این ترتیب کاربران به شما بیشتر اعتماد میکنند و شما را یک قدم به معامله نزدیکتر میسازند. متخصصان حرفه ای سئو، این کار را با بهینه کردن محتوای سایت برای مخاطب محلی، به کار گیری تصاویر آشنا و نقل قولهای متداول آن بخش، انجام میدهند. راه اندازی شبکههای اجتماعی و گنجاندن محتوای مرتبط، یکی از این اقدامات است. در ضمن توجه به نظرات کاربران در گوگل و در دیگر سایتها شبیه Yelp، Home Advisor اثر فراوانی دارد.
- سئو در چرخه خرید اثر دارد
بیشک از مهمترین مزیتهای اینترنت از دیدگاه مشتریان، امکان تحقیق و بررسی است. براین اساس استفاده هوشمندانه صاحبان کسب و کارها از ارائه پیشنهادات خوب و وسوسهکننده و مطمئن، به برنده شدن شما دامن میزند. قرار دادن علامت تجاری برند در محلهای مرتبط، از این دست اقدامات است. این نوع تبلیغات اثربخشی خود را بیشتر از همه در سئو محلی نشان میدهد.
- روش های سئو همواره بهروز میشود
یکی از اصلیترین تکنیک های سئو این میباشد که استاتیک نیست و همیشه از معیارهای متفاوتی اثر میپذیرد؛ براین اساس صاحبان سایتها و کسب و کارها باید اقدامات بهینه سازی سایت را همیشه ارزیابی کنند. از خاطر مبرید حالا که دنیای جستجو در اختیار گوگل قرار دارد، قواعد بازی را به شکل پیوسته تغییر میدهد؛ براین اساس نظارت پیوسته برای رقابت موثر را از یاد نبرید. تغییرات عمده در الگوریتم های بازدید از سایت و فروش را همواره مورد بررسی قرار دهید. همه میدانیم که گوگل سالانه الگوریتم های خود را تغییر میدهد و در صورت بیتوجهی از این موضوع، عن قریب رتبه خوبتان در گوگل را از دست میدهید.
- داشتن استنباط درست از سئو، به معنی استنباط درست محیط وب است
محیط جهانی وب همیشه در حال تغییر است و قرار داشتن در بالاترین جایگاه آن، چالشی بزرگ به حساب میآید. حفظ رتبه خوب بهینه سازی سایت با درک محیط جهانی وب، همبستگی دارد؛ به این صورت که با مطلع بودن از شگردهای شرکتهای تجاری و رقبای محلی، میتوانید خدمات seo را بهروز و بهینهتر اجرا نمایید.
- سئو کمابیش ارزان است
هیچکس منکر هزینههای سئو برای بهبود طراحی سایت، تولید محتوا و بهبود تجربه کاربری نیست؛ اما سئو به نسبت بازده بلندمدتش، بهصرفه است. در واقع می توان گفت بهینه سازی سایت هزینه نیست، بلکه گونه ای سرمایهگذاری است و شبیه اغلب پدیدههای موجود در عالم، هرچه به آن توجه بیشتری نمایید، پیشرفت بیشتری خواهد کرد.
- سئو یک راهبرد بلندمدت است
سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو در همان سال نخست تاثیرات مثبتی خواهد داشت که تا سالها پایدار میماند؛ اما با پیشرفت و رشد بازار، باید تغییرات بازار را از نزدیک دنبال نمایید. هرچه زمان و دقت بیشتری صرف سئو سایت شود، وضعیت کسب و کار شما در بازار بهتر خواهد بود.
- سئو قابل اندازهگیری است
اندازهگیری خدمات seo با به کار گیری ابزارهای متفاوتی که به کار گیری اغلب آنها رایگان است، شبیه گوگل وبمستر تولز، انجامشدنی است؛ اما آنچه شما را به مراجعه به متخصص سئو نیازمند میکند، پیدا کردن همبستگی است. هیچ ابزاری نمیتواند با قطعیت به شما اعلام کند که کلمات کلیدی در افزایش نرخ کلیک سایت نقش بیشتری داشته اند یا اصلاح تجربه کاربری. تحلیل هایی که ابزارهای سئو در اختیار شما قرار میدهند، ارزشمند خواهند بود، در شرایطی که ارتباط عوامل گوناگون را با یکدیگر کشف نمایید. عموما صاحبان کسب و کارها و مدیران سایتها دوست دارند بدانند کجا جای گرفتهاند، چگونه به اینجا رسیدهاند و با در پیش گرفتن چه رویکردی به جایگاه بهتری دست خواهند یافت؛ اما هیچ راهی جز تجربه و کمک گرفتن از مشاوران وجود ندارد.
- سئو فرصتهای جدید ایجاد میکند
سئو حرفه ای سایت نه تنها باعث کشف و ارتقای کسب و کار میشود، بلکه فرصت های ویژهای برای درخشش برند مهیا میکند. هرچه نام تجاری شما بهتر تبلیغ و شناسانده شود، فرصت های بیشتری برای رشد خواهید داشت. اجرای حرفه ای سئو سایت، شما را متوجه این قابلیت خواهد کرد.
- اگر در صفحه اول نتایج جستجو گوگل نیستید، باختهاید
این موضوع یک راز یا واقعیتی نیست که گوگل از شما پنهان کرده باشد. مطالعهای که اخیرا انجام گرفته است، نشان میدهد عموما سه نتیجه اول صفحه جستجو گوگل، نزدیک به ۴۰ درصد نرخ کلیک را به خود اختصاص میدهند و نزدیک به ۳۰ درصد از لینک های صفحه اول و دوم گوگل هیچ کلیکی دریافت نمیکنند. براین اساس از یاد نبرید که اگر در نتایج صفحه اول گوگل نیستید، یعنی دیده نمیشوید و باید به دنبال راهحل بگردید.
تقسیم بندی سئو از لحاظ نوع فعالیت و روش کاری
یکی از عواملی که در موقع به نتیجه رسیدن پروژه ها اثر مستقیم دارد به نوع فعالیت و روش کاری بر می گردد. سئو سایت از سه طریق صورت می گیرد :
- سئو کلاه سیاه
سئو کلاه سیاه یکی از انواع بهینه سازی سایت است که با به کار گیری تکنیک ها و روش های غیر اصولی و غیر قانونی باعث بهبود رتبه سایت در کوتاه مدت می شود. سئو کلاه سیاه برای رسیدن به رتبه های بالاتر، قوانین گوگل و سایر موتورهای جستجو را زیر پا می گذارد و به گونه ای موتور جستجو را فریب می دهد.
ین روش عموما به وسیله افراد بی تجربه و سئو کارهای تازه کار مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش نتایج خوب به سرعت کسب می شود اما هیچ تضمینی برای آن وجود ندارد و احتمال دارد هر لحظه گوگل متوجه تقلب شده و سایت را جریمه کند.
- سئو کلاه سفید
سئو کلاه سفید یکی از انواع سئو سایت است که با به کار گیری تکنیک های مجاز و مطابق با استانداردهای گوگل، منجر به بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو خواهد شد. نتیجه گرفتن در سئو سفید وقت گیر است اما مهم این میباشد که نتایج به دست آمده از راه سئو کلاه سفید، پایدار و ماندگار است.نتایجی که با سئو کلاه سیاه بدست می آید دیر یا زود به وسیله گوگل شناسایی شده و سایت متخلف به شدت جریمه خواهد شد.
- سئو کلاه خاکستری
سئو کلاه خاکستری روشی میان دو روش سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید است. تکنیک های سئو خاکستری در راستای سئو کلاه سیاه هستند با این فرق که برای موتورهای جستجو قابل تشخیص نیستند. این تکنیک ها اثر خوبی در رتبه سایت خواهند داشت و بدون جریمه شدن سایت به وسیله گوگل و سایر موتورهای جستجو، رتبه آن افزوده خواهد شد.
هدف از استفادهاز روش سئو خاکستری، رسیدن به نتایج بالای موتورهای جستجو در مدت زمان کوتاه است.اگر اصول سئو خاکستری به درستی رعایت شود، در کوتاه مدت و با صرفه جویی در هزینه، سایت قادر است به رتبه های بالا در نتایج جستجو دست یابد.
سه مرحله مهم و کلیدی برای موفقیت در سئو سایت
برای موفقیت در بهینه سازی سایت و رسیدن به صفحه نخست گوگل به موارد سه گانه زیر احتیاج داریم:
سئو تکنیکال در سال های اخیر توانسته است مکان خود را در کنار سایر روش های سئو شبیه مارکتینگ محتوا و ایجاد بک لینک پیدا کند و نقش بسزایی را در بهبود رتبه های سایت ایفا کند.
سئو تکنیکال یک بخش بسیار مهم از مراحل سئو است که بیشتر به استاندارد بودن قالب سایت و راحتی ایندکس صفحات سایت برای موتورهای جستجو اشاره دارد و کمک میکند خزنده های موتورهای جستجو متوجه شوند وبسایت موثری دارید و تلاش مینمایید بهترین تجربه را برای کاربران تان رقم بزنید.
برای شروع فرآیند بهینه سازی سایت، قبل از هر چیز به یک سایت استاندارد و سئو بیس نیازمندیم.
- سئو داخلی ( سئو محتوا)
مجموعه اقدامات شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند، آنالیز محتوای رقیبان، تدوین راهبرد محتوا، تولید محتوای ارزشمند و سئو شده، برچسب گذاری و دسته بندی صحیح صفحات، لینک سازی داخلی سایت به شکل اصولی و … را سئو داخلی می نامند. موفقیت در سئو و رسیدن به صفحه اول گوگل بدون در نظر گرفتن موارد سئو داخلی و محتوایی نسبتا غیرممکن است.
سئو داخلی یا on page seo قواعدی است که در درون سایت بکار میبرید تا ضمن افزایش کاربران در موتورهای جستجو راحت تر یافت شوید. سئو محتوا و تکنیکال مهمترین بخشهای سئو داخلی هستند. با رعایت فاکتورهای سئو داخلی میتوانید ضمن به کار گیری محتوای مفید و کاربر پسند، بدون صرف وقت و هزینه زیاد رتبه دلخواهتان را بدست آورید.
- سئو خارجی و لینک بیلدینگ هدفمند
انجام موارد سئو تکنیکال و تولید محتوای ارزشمند و سئو شده قادر است سایت شما را به صفحه اول نتایج گوگل برساند اما برای رسیدن به مکان نخست گوگل و رقابت با سایت های قدیمی تر به لینک سازی خارجی اصولی و هدفمند برای سایت خود احتیاج دارید.
گرچه گوگل تغییراتی در نحوه کار با بک لینک ها در حین بهینه سازی موتورهای جستجو انجام داده است، اما کماکان بک لینک ها نقش خود را در رتبه بندی سایت ها در نتایج دارند. براین اساس گرفتن لینک به وب سایت خود، بخش مهمی از هر راهبرد مطلوب SEO است؛ نه تنها این لینکها به بهبود موقعیت سایت شما در نتایج میکنند، بلکه آنها میتوانند به شهرت برند و اعتبار دامنه سایت شما نیز کمک کنند.
سئو خارجی یا OFF Page SEO شامل روشهایی است که در خارج از سایت بکار گرفته میشود تا بعد از بکارگیری قانونهای سئو داخلی به ارتقای رتبه سایت در موتورهای جستجو کمک کند. سئو خارجی از فاکتورهای متعددی پیروی میکند که رعایت آنها قادر است در موفقیت سایت نقش چشم گیری داشته باشد.
طبیعی بودن، موضوع بسیار اثر گذاری در سئو خارجی است و باید سعی کنیم قواعد استاتیک سئو به طبیعی ترین شکل ممکن بکار برده شود تا موفقیت تضمین شود. به شکل مختصر می توان فعالیت در شبکه های اجتماعی، انجمن ها، خرید بک لینک به شکل رپورتاژ آگهی و … را اصطلاحا سئو خارجی نامید.
تکنیک ها و ابزارها چه نقشی در اصول سئو دارند؟
افراد در به کار گیری تکنیکهای سئو در سه دسته بندی کلی قرار می گیرند که هر کدام مدعی به کار گیری اصول سئو هستند. در اینجا هر سه گروه را مورد بررسی قرار میدهیم :
این افراد دستورهای سئو را به شکل تمام و کمال مورد استفاده قرار میدهند و با پیروی از قواعد گوگل سعی میکنند رتبه سایت را صورت طبیعی ارتقا داده و جایگاه مناسبی در موتورهای جستجو بهدست آورند. بکارگیری تمام و کمال این اصول طول میکشد اما نتایج حاصل از آن، عمر طولانی تری داشته و گوگل به آسانی جایگاه شما را به سایتهای دیگر نخواهد داد.
سئوی کلاه سفید یک فرآیند پیوسته است و برای حفظ جایگاه تان باید برنامههای مدون و مستمری داشته باشید. این تکنیک، اخلاقی ترین شیوه کار است که به «سئو اخلاقی» هم مرسوم شده است.
این تکنیک سئو که در سریع ترین زمان ممکن به نتیجه میرسد اصول سئو را زیر سوال میبرد و تمام تلاش خود را برای دور زدن قوانین بکار میبرد. گوگل به محض شناسایی تکنیکهای کلاه سیاه سایتها را به سرعت جریمه میکند و حتی احتمال دارد با پنالتی شدن سایت تان مواجه شوید که تمام تلاشهای شما را به هدر خواهد داد.
مدیران سایتها هنگام انتخاب متخصصان سئو خود باید دقت فراوانی را بکار ببرند تا گرفتار تکنیکهای کلاه سیاه و تبعات منفی آن نشوند.
- کلاه خاکستری ها
این افراد تلاش میکنند با راه رفتن روی خطوط قرمز کاری کنند که گوگل متوجه زیر پا گذاشتن اصول سئو نشود، گرچه این روش ریسک کمتری نسبت به روش کلاه سیاه دارد اما در صورت برملا شدن احتمال دارد برای سایت زیانهای فراوانی به همراه داشته باشد.
تکنیکهای سئو اگر به درستی بکار برده شود منجر به ارتقای رتبه سایت و افزایش بازدید سایت خواهد شد. سایتهایی که از این قوانین پیروی کنند در گوگل جایگاه مناسبی بهدست خواهند آورد و ترافیک سایت به مرور و به صورت منطقی افزوده خواهد شد.
تاثیر رفتار کاربران بر نتایج جستجو
رتبه بندی سایت ها در موتور های جستجو به شدت تحت اثر رفتار کاربران قرار دارد و کاربران نقش موثری در ماندگاری رتبه های یک سایت دارند. الگوریتم های جدید گوگل خصوصا الگوریتم RankBrain مستمر در حال آنالیز و بررسی رفتار کاربران هنگام جستجو هستند و متناسب با رفتار آن ها رتبه بندی های سایت را انجام می دهند.
موتورهای جستجو (گوگل) به انتخاب کاربران هنگام جستجوی یک کوئری توجه ویژه ای دارند. زمانی که کاربری در گوگل جستجو می کند، گوگل در هر صفحه یک الی ده نتیجه مربوط به او پیشنهاد می دهد. این کاربر هست که تصمیم می گیرد روی کدام گزینه کلیک کند. احتمال دارد تعداد کلیک بیشتری روی یک سایتی که رتبه پایین تری در مقایسه با سایت دیگر دارد انجام شود، در این حالت گوگل تصمیم می گیرد جایگاه سایتی که بیشتر کلیک می خورد را بهبود بدهد و به نتایج بالاتر منتقل کند.
افزون بر نرخ کلیک، مدت زمان حضور کاربران درون سایت تا جستجوی مجدد در گوگل (بازگشت مجددا به نتایج جستجو) نیز بسیار مهم است. به مدت وقتی که کاربر بعد از سرچ یک کوئری مشخص به یک سایت وارد می شود تا وقتی که مجدد برای سرچ همان کوئری به نتایج جستجو باز می گردد، Dwell Time می گویند.
در شرایطی که کاربر بلافاصله بعد از ورود به صفحه از یک سایت، آن صفحه را ترک کند و برای مشاهده اطلاعات موردنیاز خود به سایت های دیگری وارد شود، گوگل یک امتیاز منفی را برای این سایت در نظر می گیرد چرا که این سایت نتوانسته است در کوئری مدنظر کاربر، اطلاعات مفید و کاملی را به وی ارائه دهد.
حرف آخر
سئو یک کار بلند مدت است. به خاطر اینکه الگوریتم های گوگل با گذشت زمان تغییر می کنند و در ضمن قدرت رقبای شما نیز متغیر است، برای گرفتن نتیجه مطلوب از سئو سایت تان باید با گذشت زمان و به شکل مداوم بر روی سئو و بهینه سازی سایت شما کار شود. تمام افرادی که در سایت فعال هستند از برنامه نویس سایت گرفته تا فردی که محتوای سایت را تولید می کند باید آشنایی کافی با اصول اولیه سئو داشته باشند به همین منظور دانستن مفاهیم سئو و یادگیری اولیه سئو لازم است
خیلی مفید و کاربردی بود. ممنون